Friday, November 16, 2012

Hudud sudah ada kata sepakat

Di sebalik kecaman yang dibuat oleh Pengerusi DAP, Karpal Singh mengenai hudud di negara ini,  Pas mendapat kata sepakat dari Pakatan Rakyat (PR) untuk melaksanakan syariat Islam itu sekiranya mendapat keyakinan rakyat.

Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib bagaimanapun berkata, pelaksanaan hukuman itu perlu dibuat  mengikut perlembagaan negara ini.

“Kalau kita majoriti dalam Parlimen, kita kemukakan undang-undang berkaitan dan kita dapat sokongan Parlimen dan diluluskan, maka dengan sendiri (hudud) menjadi undang-undang negara.

"Bila jadi undang-undang negara, semua kena taat, patuh. Kalau tidak setuju, contohnya ada undang-undang jalan raya, orang pun tidak setuju, kerajaan laksana juga,” katanya selepas Merasmikan  Muktamar Dewan Ulama Pas di sini, semalam.

“Kita tidak ada masalah dengan DAP kerana kita selalu berdialog dengan dia (DAP).

Sebelum PR ditubuhkan, DAP selalu bertukar-tukar fikiran tentang undang-undang jenayah syariah.

“Tetapi Karpal Singh tak sempat, mungkin sebab dia uzur, sebab itu ada masih ada suara-suara yang semacam tidak setuju. Itu bukan tak setuju, tapi semacam tidak setuju,” katanya.

Dalam pada itu, Naib Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Dr Mahfodz Mohamad  dalam ucaptama mewakili Harun menasihatkan ulama  berpegang kepada konsep  “Tahaluf Siyasi”  atau kesepakatan dengan PKR dan DAP.Bagi tujuan itu beliau berkata, ahli Pas diarahkan mengundi calon-calon pilihan raya bukan Islam di kalangan Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts