Wednesday, July 17, 2013

Hina Agama : Dr Mariah gesa tangani tanpa pilih kasih

Kemarahan umat Islam terhadap pasangan Alvin dan Vivian yang menghina agama Islam sebelum ini perlu ditangani dengan sebaik-baiknya tanpa ada pilih kasih.

Ahli Parlimen Kota Raja, Dr. Siti Mariah Mahmud, berkata masyarakat hari ini mudah menjadi marah apabila berlaku hinaan ke atas agama Islam oleh bukan Islam.

Sebaliknya, hanya berdiam diri apabila terdapat orang Islam sendiri yang menghina Islam dengan melakukan perkara-perkara yang melanggar hukum Islam itu.

"Ya, memang wajar umat Islam marah apabila ada bukan Islam menghina Islam. Tapi anehnya, apabila ada orang Islam yang jelas menghina agama, tiada pula yang marah," kata beliau ketika diminta mengulas tindakan pasangan tersebut.

Bercakap pada wartawan pada sidang media di lobi parlimen, hari ini Timbalan Ketua Muslimat PAS Pusat itu berkata terdapat pemimpin negara ini yang beragama Islam secara jelas mempunyai pegangan saham judi di Genting.

Malah, tambah Dr. Mariah terdapat korporat-korporat di negara ini yang beragama Islam yang menjalankan perniagaan dengan mengambil keuntungan dari hasil riba yang jelas haram di sisi Islam.

"Sedangkan sudah termaktub dalam al-Quran yang mengatakan riba itu bukan satu perniagaan. Dan tindakan mengenakan riba itu juga merupakan satu penghinaan terhadap agama Islam itu sendiri," kata beliau.

Sehubungan itu, beliau meminta sebarang isu berkaitan sensitiviti mana-mana agama perlu diberikan perhatian seadil-adilnya tanpa pilih kasih.

3 comments:

  1. mempertahankan hak orang kafir lebih utama dari mempertahankan islam?
    perkasa kat NAK BAKAR bible,belum bakar lagi,baru omong2 kosong saja
    si alvin dan betina cina ini dah BUAT dan MENGHINA orang islam, itu pun YB tak boleh bezakan?

    ReplyDelete
  2. Begitulah kalau sensitif dengan khinzir saja. Kalau lawan hukum Allah yang lain tak sensitif langsung.Orang bukan Islam hina hukum Islam, masyarakat Islam tak sensitif manapun. OH nasib bangsaku.

    ReplyDelete
  3. YB, nak tanya sikit. Pasal apa tak ulas pula isu Orang Islam hina agama bukan Islam?. Adakah Zulkifli Nordin itu kebal dari sudut undang-undang?.

    ReplyDelete

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts