Tuesday, February 2, 2010

Kenyataan pelik pemimpin wanita umno

Kerajaan Selangor hari ini menyelar Adun Sg Rapat, Hamidah Osman berhubung kenyataannya bahawa wanita tidak boleh menjadi Menteri Besar.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan Hal Ehwal Wanita Sains Teknologi dan Inovasi Selangor Rodziah Ismail berkata kenyataan Hamidah itu bertentangan dengan perlembagaan Malaysia yang mementingkan kesaksamaan gender.

"Malah Undang Tubuh Negeri Perak tidak pernah menyebut jawatan Menteri Besar merupakan hak eksklusif untuk lelaki sahaja" katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkannya hari ini.Hamidah dilaporkan berkata wanita hanya boleh menjadi menteri tetapi tidak layak menyandang jawatan Menteri Besar atas alasan protokol.

Beliau menyifatkan pendirian itu memperlihatkan kelemahan pentadbiran Barisan Nasional dalam menggalakkan penyertaan wanita dalam politik berbanding dengan PKR Selangor yang melantik 40 peratus wanita sebagai Exco kerajaan negeri. Rodziah turut menyatakan rasa kesalnya dengan kenyataan Hamidah yang tidak yakin dengan kebolehan wanita untuk memimpin.

Menurut Rodziah keupayaan kepimpinan wanita sudah terbukti.

"Terdapat beberapa pemimpin wanita yang boleh memimpin negara dengan baik termasuk Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Ketua Pembangkang wanita pertama dalam negara ini, Mantan Presiden Indonesia Megawati Sukarnoputri, dan Mantan Presiden Filipina Corazon Aquino," katanya.

1 comment:

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts