Sunday, March 8, 2009

08.03.08 : Setahun telah berlalu

Datuk David Arumugam ... Alleycats

'Setahun sudah berlalu' nyanyian David Arumugam dari kumpulan alleycats memang sedap benar didengar tambah kalau dihalusi bait-bait seni katanya. Hari ini genaplah setahun berlakukanya tsunami politik Malaysia pada 08.03.08 yang lalu.

Malam yang amat panjang

Malam itu 08.03.08 merupakan malam yang amat panjang. Mungkina agaknya hampir 10 hingga 15 juta rakyat tidak tidur sepanjang malam tersebut. Tanpa disangka tapi saya tetap yakin bahawa dengan pertolongan Allah, tanpa isyarat jelas sebelumnya yang dapat dikesan oleh manusia ciptaan Allah. kuasa rakyat telah dengan tiba-tiba merobek tampuk pemerintahan BN dengan 5 negeri jatuh ketangan Pakatan rakyat.

Kuasa Rakyat

BN terlalu takbur dan tidak pernah peduli serta insaf dengan undi dari kuasa rakyat. Mereka masih berlagak sombong seolah-olah 'dunia ini ana yang punya'. Mereka tidak menghormati demokrasi dengan 'menghalalkan' rampasan kuasa di Perak sebelum genap 08.03.09 iaitu genap setahun pemerintahan PR disana. Seluruh rakyat termasuk dunia memerhatikan tingkah laku tidak bermoral ini yang dipertontonkan saban hari tanpa henti.

Memanipulasi berita

Media arus Perdana terutama Utusan Malaysia, TV3 dan rakan-rakan yang seangkatan dengannya pula dengan rakusnya memanipulasi setiap berita kononnya pemimpin dan penyokong PR derhaka kepada Raja, mereka pula ditunjukkan sebagai golongan yang tidak menderhaka. Mereka menyembunyi kebenaran .... tapi 'taik' sebaik mana pun mereka bungkus baunya tetap ada. Sejarah telah membuktikan bahawa Umno lah yang telah menubuhkan mahkamah khas untuk menarik imuniti Raja-Raja Melayu. Siapa pun tidak mampu menafikan kebenaran dari peristiwa yang berlaku ini. Hakikatnya walau pun pada awalnya Shaberry Chik seolah-olah menunjukkan bahawa beliau akan membawa reformasi dalam kementeriannya tetapi akhirnya beliau gagal menukar polisi sedia ada di Kementerian Penerangan sebaliknya terikut-rikut dengan Zam yang tak senonoh tu sehingga menyebabkan BN jatuh tersungkur setahun yang lalu.

BN Pembangkang yang tiada wibawa

Selangor, Pulau Pinang, Kedah kecuali Kelantan yang BN tiada masa depan langsung disana, Alhamdulillah ketiga-tiga kerajaan PR ini masih kekal bertahan walau pun terus menerus tanpa henti dikritik hebat oleh pemimpin BN yang telah 'bertukar watak' menjadi pembangkang yang tidak tahu menunaikan tanggung jawab sebagai pembangkang yang berwibawa yang boleh dibanggakan sebagaimana yang ditunjukkan oleh PR di peringkat Federal pada ketika ini.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah.

Sokongan Pakatan Rakyat semasa meluluskan sebulat suara penubuhan SPRM di Parlimen tempoh hari telah diambil kesempatan oleh BN untuk memerangkap PR. Hari ini SPRM boleh bertidak dalam tempoh 24 jam jika aduan dibuat oleh BN dan koncu-koncunya terhadap pemimpin Pakatan rakyat tetapi mereka akan 'membakul sampahkan' aduan yang dibuat oleh PR terhadap umno dan pimpinanan yang terlibat pelbagai kesalahan rasuah. Umno kebal dan tindakan tidak boleh diambil terhadap mereka. Untuk menunjukkan mereka juga tidak kebal kononnya 'adalah ikan bilis yang dikambing hitamkan'

BN/PR pada tahun-tahun mendatang

Setahun telah berlalu, apakah BN punya harapan untuk merampas kembali negeri-negeri yang telah dirampas oleh PR pada 08.03.08 yang lalu. Kelantan tiada harapan langsung, Perak akan jatuh semula kepada PR, 3 negeri yang lain akan mengukuhkan kedudukan. Habis BN tinggal apa? BN tiada formula yang berkesan untuk membolehkan mereka memenangi hati pengundi-pengundi yang telah beralih arah pada 08.03.08 yang lalu sebalik lebih ramai rakan dan taulan akan bersama-sama dengan PR pada masa akan datang. Buktinya mereka terkena pukulan TKO di Permatang Pauh dan jatuh tersungkur di KT walau pun jutaan ringgit digunakan untuk memenangi hati rakyat. Perlakuan BN kebelakangan ini menambah benci rakyat kepada mereka. Rakyat makin selesa di Selangor yang kerajaan membudaya kebajikan, rakyat pelbagai kemudahan yang dulu tidak pernah dimimpikan untuk diperolehi semasa rejim BN kini rakyat semakin gembira. orang Melayu Islam di Pulau Pinang pula terus selesa dengan pelbagai kemudahan yang diberikan oleh Lim Guan Eng disana.

2012 atau mungkin lebih awal

BN bukan saja tidak mampu merampas semula kerajaan PR di 4 negeri tetapi mereka juga akan kehilangan beberapa negeri lagi. Jika Pakatan Rakyat terus membuktikan kemampuan nya pada ketika ini. Insa Allah BN akan bertukar watak menjadi Pembangkang di Parlimen pada ketika itu.

No comments:

Post a Comment

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts