Friday, March 27, 2009

Pengerusi Badan Perhubungan Umno yang kalah wajar letak jawatan

Datuk Shahrir Abdul Samad memutuskan untuk meletakkan jawatan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna setelah tidak terpilih sebagai anggota Majlis Tertinggi (MT) dalam pemilihan Umno semalam dan ia adalah muktamad.

"Ini adalah prinsipnya berparti dan sekiranya tidak dapat sokongan di kalangan perwakilan untuk menjadi anggota MT, perlu sanggup berundur dari jawatan menteri," katanya.

"Kita kena ada prinsip dan kena patuh. Dalam politik terutamanya, kerja kita akan lebih mudah kalau kita mempunyai kekuatan moral," tambahnya. Beliau akan mengundurkan diri pada mesyuarat Kabinet Rabu depan. Menurut beliau adalah sukar untuk melaksanakan tugas sebagai Menteri sekiranya tidak mempunyai sokongan daripada parti. "Itu jadi masalah bagi saya. (Orang akan mengatakan) YB ini, parti pun tak terima, kalah dalam pemilihan parti, macam mana boleh jadi menteri," katanya.

Persoalannya adakah dikalangan pimpinan Umno hanya Shahril sahaja yang punya prinsip, manakala yang lain masih mengharap ehsan PM untuk terus memegang jawatan walau pun mereka kalah dan ditolak oleh Umno sendiri.

Pada PAU kali ini seramai 4 orang MB yang juga merupakan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri telah tewas untuk merebut jawatan sebagai Ahli Majlis Tertinggi Umno yang merupakan pembuat dasar dalam parti tersebut.

Keempat-empat Menteri Besar yang tewas ialah Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr. Md Isa Sabu; Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman; Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hassan dan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Oleh kerana dikalangan Umno sendiri telah menolak mereka sepatutnya mereka secara berprinsip hendaklah meletak jawatan dalam kadar yang segera. Apalah ertinya menjadi seorang MB dan Ketua Perhubungan Negeri yang tidak diterima oleh parti untuk memimpin sebuah negeri.


Bagi MB Johor yang begitu gah dengan Bahagian umno yang paling banyak dan perwakilan yang paling ramai dalam PAU kali ini, kekalahan beliau merupakan satu tamparan yang paling hebat dalam karier politiknya bilamana akhirnya beliau dicantas mungkin oleh perwakilan dari Johor. Kekalahan ini merupakan penolakkan secara total oleh orang umno sendiri terhadap beliau. Beliau merupakan contoh terbaik kereta buruk BN yang sudah tidak berguna lagi.

Adnan Yaakub pula adalah merupaka seorang pemimpin juga merupakan pelakun lucah. Semua masih ingat aksi lucah beliau dalam satu PRK beberapa tahun yang lalu.... atau mungkinkah kekalahan beliau ini kerana laknah dari Allah kerana menolak untuk bermubahalah dengan Ketua Umno Bahagia Paya Besar, Datuk Ahmad Tajuddin Sulaiman berhubung campur tangan Adnan dalam pemilihan peringkat bahagian yang lalu.

Bagi Pakatan rakyat keputusan PAU kali merupakan langkah kanan paling baik untuk meneruskan agenda merampas lebih banyak negeri dalam PRU ke 13 nanti. PR harus mengambil kesempatan dari penolakkan ahli umno kepada pemimpin mereka untuk menunjukkan kemampuan kita menjadi pemimpin masa depan mereka.

No comments:

Post a Comment

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts