Wednesday, May 12, 2010

Sibu : Persaingan semakin sengit

Hari ke 5 kempen, persaingan di Sibu semakin sengit. Sebelum permulaan kempen ramai yang menyatakan kemungkinan calon DAP - Pakatan Rakyat menang selesa kerana berdasarkan mood pengundi cina mutakahir ini menolak BN dengan jelas.

Namun hari ini keadaan sedikit berbeza. Sikap bermuka - muka dan hipokrit serta kreatif nya kempen BN dalam bab manipulasi persepsi dan membohong sekali lagi meletakkan BN di depan
 
Di Hulu Selangor BN sanggup mencetak akhbar bahan kempen rasmi mereka dengan gambar besar depan merupakan gambar Zaid yang telah dipalsukan menggunakan teknik komputer dengan menunjukkan calon KADILAN-Pakatan Rakyat dan botol arak. 

Kali ini di Sibu Bn menyebarkan poster dan bahan kempen berbunyi undi DAP bermaksud undi negara Islam, malah ada penceramah Bn yang terus terang berceramah di kalangan masyarakat cina dengan berkata "Negara Islam perlu ditolak kerana Malaysia akan jadi negara hukuman zalim, semua akan potong sana - potong sini..... Orang Melayu Umno pun tak mahu Islam kerana zalim maka orang cina Sibu harus tolak DAP kerana DAP bersama parti Islam PAS yang nak buat negara Islam"

SPR ternyata seperti kaldai kayu tak mampu berbuat apa. Dalam dalam Undang undang Pilihanraya dan Kod Etika Pilihanraya kononya serangan peribadi, serangan kepada parti lawan atau isu sensitif tidak boleh digunakan, namun nampaknya undang - undang ini hanya berlaku apabila ia merugikan regim Bn.

Contohnya apabila isu bagaimana Bn memecah belah masyarakat menggunakan isu kalimah Allah di utarakan, SPR dan Polis segera bertindak kerana isu ini membongkarkan betapa Bn bersikap hipokrit.

Penceramah Pakatan Rakyat menerangkan kepada rakyat penggunaan kalimah Allah dihalang digunakan dalam sebuah majalah yang mana lesen penerbitan dimiliki oleh sebuah pertubuhan Kristian di Selangor tetapi dibenarkan pula digunakan secara meluas di Sarawak, Sabah, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur dimana undi bukan Islam banyak dan diperlukan oleh Bn untuk menang. 

Maka pendedahan ini mendidik pengundi tetapi Polis dan SPR segera bertindak dengan mengharamkan isu ini disebut. Malah media perdana pula menyelewengkan isu ini seolah Pakatan Rakyat yang memecah belahkan masyarakat dengan berkempen isu ini termasuk menceroboh gereja.

2 comments:

  1. itulah bn,umno ketuanya.. undang2 carca marba..sesuai undang2 mereka ni dilaksanakan didalam zoo...

    ReplyDelete
  2. dan macam biasa..kita kalah lagi!!

    ReplyDelete

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts