Wednesday, April 15, 2009

Umno Selangor makin celaru

UMNO Selangor tersilap percaturan sekiranya menerima cadangan bekas Ahli Majlis Tertinggi, Datuk Seri Mohd Khir Toyo agar jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO negeri diisi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Caves, Amirudin Shari berkata, UMNO Selangor bakal menerima nasib yang sama dengan UMNO Perak yang kian bercelaru dan berlakunya pergolakan politik dalam parti berkenaan.

“Ia masalah dalaman UMNO, tetapi sesiapa pun yang bakal memegang jawatan berkenaan tidak akan menggugat Pakatan Rakyat (PR) selagi tiada cubaan politik yang tidak bermoral dilakukan mereka.

“Saya mahu mengingatkan Najib, sekiranya beliau mahu memegang jawatan berkenaan, jangan sekali-kali cuba lakukan perkara yang telah dilakukannya di Perak dan jika beliau berterusan hendak dihukum oleh rakyat, saya sarankan beliau teruskan langkah yang pernah dibuat itu,” katanya.

Menurutnya, Najib juga tidak seharusnya menggunakan cara berpolitik yang ‘low class’ sebaliknya cuba membersihkan imejnya yang tercalar dan kerajaan PR akan tetap berjalan seperti biasa untuk memberikan khidmat kepada rakyat.

Sementara itu, ADUN Seri Muda, Shuhaimi Shafiei berkata, PR tidak akan lemah sekiranya Perdana Menteri berkenaan memegang jawatan tersebut kerana PR sentiasa bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan.

Katanya, langkah melantik Najib sebagai Pengerusi Perhubungan tidak akan menambah kepercayaan terhadap parti berkenaan, apatah lagi Najib mempunyai ‘treck record’ yang buruk di mata masyarakat.

“Jika Najib bergabung bersama Mahathir dan Muhyiddin sekalipun untuk menerajui UMNO Selangor, ia tidak akan mengubah PR di negeri ini kerana kepercayaan yang diberikan oleh rakyat.

“Ternyata keyakinan rakyat sudah tiada terhadap pemimpin berkenaan berdasarkan keputusan Pilihan Raya Kecil di Parlimen Bukit Gantang dan DUN Bukit Selambau baru-baru ini,” katanya.

Katanya, cadangan berkenaan juga membuktikan UMNO Selangor kini ketandusan pemimpin yang berwibawa untuk menerajui parti sehingga terpaksa membawa masuk Najib kononnya untuk menyelamatkan parti.

“Strategi ini menunjukkan tiada lagi pemimpin UMNO di Selangor layak menerajui parti berkenaan sehingga terpaksa mengimport pemimpin luar, tetapi sebenarnya ia merupakan satu liabiliti kepada PR,” katanya.

Dalam pada itu, ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim berkata, UMNO kini menghadapi krisis yang serius dan tidak mungkin Najib akan memegang jawatan berkenaan setalah beliau menyingkirkan dua anggota kabinet dari UMNO Selangor.

Katanya, situasi berkenaan membuktikan Najib tidak mempunyai keyakinan terhadap kemampuan kepimpinan UMNO Selangor dan kemelut berkenaan sukar untuk dipulihkan dalam masa terdekat.

“Najib telah mencantas dua daripada tiga menteri yang merupakan dari kepimpinan UMNO Selangor dengan hanya mengekalkan Datuk Noh Omar di dalam barisan kabinet beliau.

“Secara tidak langsung ia menunjukkan Najib tidak yakin dengan kemampuan dan keupayaan UMNO Selangor kerana tidak memberikan pimpinan mereka peranan penting dalam pentadbirannya,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts