Sunday, November 8, 2009

Tolak presepsi adalah primitif

Para pemimpin PAS digesa agar jangan sesekali menolak persepsi ke atas mereka kerana diabad ini persepsi sudah dianggap sebagai satu maklumat, kata Dr Abu Hassan Hasbullah.

Atas dasar itu, katanya, para pemimpin PAS mesti menerima pandangan Dr Abdul Aziz Bari sebagai satu maklumat dan diambil tindakan sewajarnya dan bukan mencari bagaimana persepsi itu terbina.

Dr Hasbulah menyatakan perkara ini ketika memberikan rumusan kepada sessi percambahan minda sempena Seminar PAS di Dewan Datuk Fadzil Noor hari ini.

Abu Hassan dipercayai mengulas pandangan dan soalan sesetengah pemimpin PAS yang mempertikaikan pandangan Dr Aziz dengan mempersoalkan di mana sumber dan bukti tulisan Aziz itu.

AJK PAS Pusat, Datuk Abu Bakar Chik dan Setiausaha Pemuda PAS, Kamaruzaman Mohamad mengasak Dr Aziz termasuk mencabar beliau turun dan aktif dalam politik.

Menurut Hasbulah, mereka yang tidak percaya kepada persepsi bolehlah dianggap sudah primitif dan masih berpijak kepada abad ke 17 dahulu.

Ini kerana, di abad ini, maklumat bergerak dengan cepat dan tidak boleh lagi dibendung dengan penafian, penjelasan atau sebagainya.

Ia mesti ditangani dengan bijak bukan lagi dengan cara penafian, mencari punca atau seumpamanya.

Beliau menyifatkan, para peserta seminar yang marahkan penulis atau pembentang seperti Dr Aziz adalah primitif dan hanya sesuai hidup di abad ke 17 sahaja.

Dr Hasbulah dalam penggulungan menyokong tulisan Dr Abdul Aziz dan menyifatkan penemuan melalui hasil kajian beliau selari dengan apa yang ditulis Aziz.

"Ini adalah kali ketiga kami bertemu. Kali pertama atas kapal terbang, kali kedua di lapangan terbang dan kali ketiga di sini. Jadi kami tidak berpakat," kata beliau dalam penggulungannya.


Saya bukan alat pihak tertentu dalam mengeluarkan pandangan, demikian penegasan Dr. Abdul Aziz Bari semasa memberi ucapan dalam sesi percambahan minda di Seminar Memperkasa Parti di Markaz Tarbiyah PAS Taman Melewar disini.

Katanya lagi Strategi yang betul penting untuk memenangi hati rakyat. Adakah ucapan kita tidak sama dengan tindakan termasuk dalam kaitan dengan pakatan Rakyat.

"Parti memerlukan para pemimpim yang menjelaskan konsep kebajikan yang dibawa PAS." Katanya.

"PAS perlu mencapai dimana orang Islam mesra dengan Parti PAS. dan Saya tidak kisah dengan golongan yang menghentam saya. " jelasnya

Berliau juga berpandangan dan melihat PAS parti yang besar, perlu ada semacam anjakan perubahan sebelum PRU. PR akan akan datang coraknya akan berlainan.

Selain itu Dr. Aziz berpandangan soal pemilihan isu dan calon tidak ada maafkan untuk masa akan datang.

No comments:

Post a Comment

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts