Friday, November 27, 2009

KESETIAAN DAN PENGORBANAN SEORANG ISTERI

Assalamualaikum WBT

Salam AIDIL ADHA kepada semua yang melayari blog ini. Aidil Adha begitu sinonim dengan PENGORBANAN. Dalam setiap perjuangan, pengorbanan adalah satu perkara yang tidak dapat dielakkan. Bukan sahaja seorang pejuang perlu membuat pengorbanan malah ahli keluarganya juga terpaksa berkorban. Kadang-kadang pejuang juga mungkin terkorban.....

Saya menerima luahan hati seorang anak pejuang yang juga pada masa yang sama seorang isteri kepada seseorang yang namanya giat diperkatakan oleh media perdana dan media baru. Saya berempati dengannya dan bersetuju untuk memberi ruang di dalam blog saya untuk beliau berkongsi perasaan.

Ini ialah luahan hati Nik Amalina Nik Aziz.........

Suamiku, Ir Abdul Ariffahmi Ab Rahman

Salam Ukhuwah,

Hampir empat hari berlalu...ujian yang cukup mencabar bagi kami...InsyaAllah kami tanamkan semangat bahawa ujian ini ada hikmahnya buat kami. Sehinggalah ke saat ini kami masih mampu menjalani kehidupan sepertimana biasa, masih boleh bergelak ketawa bersama anak-anak dan juga tetap bersembang bersama Tok Guru dan Bonda tersayang, serta berborak mesra bersama adik-beradik yang lain daripada kedua-dua belah pihak, yang tentunya tidak pernah keputusan memberi kata-kata semangat juang buat kami serta doa yang berpanjangan buat kesejahteraan kehidupan kami sekeluarga. Terima kasih untuk kalian!

Isu ini sedikit sebanyak mengundang kesedihan dikalangan kami sekeluarga. Ia mampu menjadi satu isu yang membuatkan kami semua membincangkannya dari pelbagai sudut. Walaupun kami sedih, kami tetap tenang. Kami tidak perlu berduka berlama-lama, kami harus bangun! Kami ingin bangun membuktikan kebenaran! Langkah kami belum mati, kami akan sentiasa maju ke hadapan! Datangnya kami dari keluarga yang dimuliakan, dan sesungguhnya kami tidak sesekali rela keluarga kami dihina.

Alhamdulillah, saya mempunyai sebuah keluarga yang matang. Semuanya tenang dalam mengharungi suasana laluan yang sukar ini. Kami dididik, selain ditarbiah baik bahawa jangan sesekali berbuat jahat, malah berusahalah untuk sentiasa berbuat kebaikan. Ia adalah sesuatu yang konsisten antara kehidupan di dunia menuju ke akhirat. Ayahanda sentiasa berdoa dan mengajar kami supaya mendoakan agar ‘jadikanlah kami semua imam kepada orang-orang yang bertaqwa’. InsyaAllah...

Apabila saya menjengah dunia, ditakdirkan saya berada dalam sebuah keluarga yang dikenali ramai. Saya memang bertuah kerana hampir memiliki segala-galanya di dalam kehidupan dunia ini, tapi semuanya adalah secara bersederhana. Saya seorang yang cintakan kedamaian, dan sesungguhnya onar yang berlaku dalam isu ini sungguh menjerut rasa di hati saya. Jiwa saya sentiasa menuntut untuk berbuat kebaikan, mungkin kerana ia hasil dari didikan kedua ibubapa saya, malah dengan akal yang sudah cukup sifatnya di usia saya sekarang, saya sentiasa cuba untuk tidak mencalit arang kepada kedua ibubapa saya yang masyhur itu. Kadangkala datang juga rasa ketidakadilan berlaku dalam kehidupan ini, namun belajarlah menerima hakikat bahawa, dalam kebertuahan itu masih ada kecacatannya.

Saya hidup didalam sebuah keluarga yang sering sahaja diuji. Dari sekecil-kecil ujian sehinggalah ke sebesar-besar ujian. Ia bergerak seiring dengan waktu saya membesar. Hari ini giliran saya pula menerima ujian yang hebat ini. Ia begitu mengasak fikiran kerana kelihatan mampu menguasai dunia realiti dan maya.

Saya tahu saya bukan bersendirian menghadapi ujian ini. Saya dan suami punya ‘pasukan’ yang kuat untuk menyokong kami dari mana-mana sisi sekalipun. Apa yang penting, kami tahu Allah swt hanya memberikan ujian ke atas hamba-hambaNya mengikut kemampuan hambaNya itu. Barangkali ia suatu ‘alarm’ kepada kami agar kami kembali muhasabah diri dalam meniti hari-hari yang berlalu dan juga yang mendatang. Mungkin ini saat terbaik dalam kehidupan kami, untuk kami terus merendahkan jiwa kami kepada Maha Pencipta kami, untuk kami menginsafi diri, lantas menitis air mata yang kadang-kala kami lupa untuk menghulurkan keikhlasan kami kepada Mu ya Allah...Pinta kami semoga Tuhan tidak pernah memandang enteng kepada kami walau dalam keadaan bagaimana pun keadaan kami ini. InsyaAllah...

Tatkala kita semua menghampiri saat-saat bahagia menghampiri Hari Raya Korban, jiwa saya turut tersentuh mengenangkan ada situasi yang perlu dikorbankan. Ia bukanlah situasi yang mudah, tapi bukanlah sukar untuk saya menerima pengunduran suami saya, Ir Abdul Ariffahmi Ab Rahman dari jawatan CEO PMBK beberapa hari yang lalu. Saya menerimanya dengan hati yang tenang walaupun sedikit kecewa dengan situasi yang tidak memihak kepadanya.

Saya tetap optimis mengharapkan bahawa masih ada sinar yang akan menyelubungi kami sekeluarga. Walaupun ia sebuah memori yang pahit, saya tetap menerimanya dengan lapang hati. Namun terselit di jiwa saya rasa terkilan bahawa masih ada manusia di dalam kelambu PAS yang begitu rakus membaham sesama sendiri sehingga sanggup melukakan hati seorang tua yang juga Mursyidul Am PAS, merangkap Menteri Besar Kelantan, merangkap Tok Guru yang disayangi segenap lapisan masyarakat, yang tentu-tentunya beliau adalah Ayahanda saya yang tercinta. Jauh di sudut hati saya, sesungguhnya saya tidak rela ia terjadi begitu namun saya tetapkan pendirian bahawa yang terjadi itu ada hikmahnya dan barang tentu kita hanya merancang, sesungguhnya perancangan Allah itulah yang terbaik!

Dalam menghadapi kemelut ini, ramai sahabat-sahabat yang telah menghubungi saya bertanyakan khabar berita. Ada yang sekadar menghantar sms, ada pula yang sanggup melambungkan bil handphone mereka dengan bersoal-jawab bersama saya, tidak kurang yang sanggup datang ke rumah untuk mendengar saya ‘berceramah’. Paling saya hargai ada sepasang suami isteri dari Terengganu yang sanggup langsung ke rumah saya demi untuk mencari kebenaran. Pada waktu itu mereka semua menyatakan sokongan padu bahawa kami berada di pihak yang benar!

Hati saya tetap lapang meniti hari-hari yang penuh cabaran. Dalam menyusuri kemelut ini, saya dan suami sering berbincang kemungkinan-kemungkinan yang mungkin kami akan hadapi nanti. Walaupun begitu, kami tidak merancang apa-apa dan kami tiada perancangan ke atas kemungkinan-kemungkinan itu kerana kami masih optimis kami sentiasa di pihak yang benar. Namun siapa tahu kebenaran itu boleh tertimbus oleh kebatilan yang terancang!

Bukan sedikit kesan negatif yang terpaksa kami terima dari kemelut yang terancang ini. Perancangan kejahatan ini telah menemui titik noktahnya yang pertama! Namun saya tahu perancangan jahat ini masih belum menemui titik noktah penyudahnya!

Saya sentiasa bersedia menjadi sayap kanan kepada suami tercinta. Selagi saya yakin dia berada di pihak yang benar saya tetap akan padu menyokongnya. Bukan hanya dia yang membina keyakinan saya, namun saya masih ada keluarga yang jitu memperteguhkan kebenaran yang tercipta.

Saya sentiasa ada untuk menyokong segala gerak kerja suami saya dalam membangunkan negeri Kelantan yang tercinta ini. Saya sentiasa mahu menyuntik semangat kepada dirinya untuk bergerak maju menongkah arus membina kekuatan baru bagi negeri Kelantan ini. Saya sentiasa di sisinya untuk memberi idea yang terbaik dalam segala aspek kehidupan kami.

CEO

Hari ini suami saya masih CEO PMBK. Bagi saya pencapaiannya sungguh memberansangkan. Ia sebuah pencapaian yang boleh dibanggakan kepada keluarga kami. Kami semua mengalu-alukan pencapaiannya itu. Namun siapa tahu akhirnya dia mampu dijatuhkan oleh satu fitnah yang terancang hebat.

Pada suatu hari dia memaklumkan kepada saya bahawa ayahanda telah melantiknya ke jawatan CEO. Saya mengucapkan tahniah. Apabila ada luang masa untuk berbicara dengannya saya mengingatkannya bahawa ini adalah suatu amanah yang besar. Bukan hari itu saja saya mengingatkanya, tapi sering! Saya sendiri mahu dia menjadi seorang CEO yang berjaya. Saya mahu dia sentiasa di landasan yang betul dan benar. Saya mahu dia dihormati kawan mahupun lawan. Bukan niat saya untuk menyibuk perihal kerjayanya, tapi saya tahu kemungkinan-kemungkinan yang mungkin berlaku kerana saya tahu apa itu politik!

Pelantikan suami saya ke ‘kerusi panas’ PMBK adalah daripada sokongan ayahanda tercinta. Saya bersetuju untuk suami memberi persetujuan kepada ayahanda menerima jawatan itu selepas hampir empat kali ayahanda menyuarakannya dalam tempoh setahun yang berlalu. Pada saat itu, saya pasti kelayakan dan kewibawaan suami saya adalah menjadi titik penentu ayahanda memilih dia untuk menerajui takhta PMBK.

Siri perlantikan ke ‘kerusi panas’ ini bukan berlangsung sebulan dua, namun ia memakan masa selama setahun dua. Apabila namanya dicadangkan oleh ayahanda, saya memberi nasihat untuk dia memikirkan semasak-masaknya. Saya meyakininya bahawa, terima jika berkemampuan, dan tolaklah jika ia suatu amanah yang tidak mampu digalas. Perasaanya ketika itu bersimpang-siur. Saya sentiasa disisinya untuk sebarang pandangan yang sihat, menerima amanah bukan seperti mendapat habuan yang indah, itulah ingatan saya kepadanya. Akhirnya dia memilih untuk menjawab ‘YA!’. Saya meyakini diri bahawa dia adalah calonnya untuk jawatan panas itu. Keluarga turut menyatakan sokongan. Dalam tempoh mendokong amanah besar itu saya akur kepada kehebatannya dan saya tahu dia boleh menjangkau impian besar ayahanda dalam menerajui bumi Kelantan ini.

Kami menjalani kehidupan seperti biasa walaupun selepas suami saya digelar CEO. Saya tetap berfungsi sebagai seorang suri kepada sebuah rumahtangga dengan menjalankan tugas-tugas rutin saya. Kadangkala kami berkunjung ke rumah ayahbonda. Ada masanya kami berbincang, apa saja isu yang terluah di meja makan yang kami panggil ‘persidangan meja bulat’. Tiada apa yang pelik selepas perlantikan itu, sekadar isu yang telah kami jangkakan, ada yang tidak bersetuju dengan perlantikan itu! Kami tetap juga bersabar menghadapi hari-hari mendatang.

Segala kemungkinan yang mungkin berlaku hasil dari perlantikannya itu telah cuba kami hadap bersama. Apa yang pasti kami sedar bahawa fitnah akan sentiasa mengekori kami setiap masa. Kami cuba untuk membuat yang terbaik. Saya yang sentiasa optimis tidak pernah memikirkan bahawa suatu hari nanti dia akan kecundang. Saya sentiasa berkeyakinan bahawa apa yang baik akan dibalas baik. Saya sentiasa menyokongnya untuk berbuat segala jenis perkara kebaikan, bukan setakat kerana kebaikan itu adalah baik, tetapi beringat-ingatlah bahawa kita sentiasa diperhatikan, baik dari kacamata kawan mahupun lawan kerana kita adalah ‘public figure’.

Saya sendiri tidak mendambakan kesenangan apabila suami saya dilantik menjadi CEO. Namun lumrah kehidupan, setiap kejayaan itu dirai dengan sebuah kegembiraan. Suami saya juga dikenali sebagai KJ Kelantan. Mana samanya? Tentunya suami saya lebih cerah, jika adapun sebenarnya dia bukan berkulit cerah. Bagi saya suami saya seorang yang terbuka, walaupun agak sukar untuk menerima kritikan, tapi dia bersedia untuk berhadapan mendengar sebarang kritikan.

Saya sentiasa memberi ingatan kepadanya. Saya kenal suami saya. Dia seorang yang maju ke hadapan. Dengan ilmunya sebagai seorang Jurutera menjadikan dia seorang yang kritis dan kreatif. Dia seorang yang sukakan cabaran. Kerana sukakan cabaran itulah dia sanggup menggalas jawatan penting yang disuakan kepadanya. Saya yakin dengan jawatan yang disandangnya itu mampu memberi ‘kuasa’ baru kepada daya saing negeri Kelantan.

Selain membawa watak sebagai isteri penyeri sebuah rumahtangga, saya juga sentiasa bersedia untuk memberi idea yang terbaik buat suami. Sebagai isteri, saya mahu dia menjadi suami terbaik didalam rumahtangga saya. Saya juga berusaha untuk memberi yang terbaik kepada kerjayanya. Saya sentiasa memberi idea yang segar kepadanya. Saya juga cuba membawa watak seorang sahabat yang dinamis selain daripada saya mencuba untuk menjadi seorang isteri solehah kepadanya.

Selain dari sokongan yang diberikan oleh ayahanda, saya tahu suami saya punya semangat yang tinggi dalam kemahirannya. Dia seorang yang berkeyakinan tinggi di atas apa yang dia mahukan. Dia sentiasa yakin dengan setiap keputusan yang dibuatnya. Tidak semua saya boleh bersetuju dengan segala tindakannya, namun saya berani memberi kerelaan kerana saya tahu rasional dia berbuat demikian. Saya iring dengan teguran-teguran yang membina agar dia tidak tersasar haluan. Saya mahu saya sendiri berfungsi adil kepada rakyat Kelantan kerana suami saya mensasarkan sesuatu yang lebih baik kepada mereka. Saya bangga kerana setiap apa yang dia lakukan adalah untuk kesejahteraan masa depan rakyat Kelantan. Saat itu, saya membina keyakinan yang lebih baik bahawa ini adalah keputusan terbaik ayahanda kerana dengan pengetahuan politik yang lumat, beliau tahu apa sebenarnya yang beliau mahukan. Bukan sahaja kecemerlangan akademik menantunya itu, bahkan lebih dari itu, iaitu sebuah keikhlasan untuk patuh dan taat pada setiap kemahuannya.

Tidak perlu untuk saya menutur kata bahawa saya menyokong segala gerak kerjanya, cukup sekadar saya menghargai kehidupannya yang sibuk. Saya tahu dia seorang yang kuat semangat dan saya juga tahu dia bekerja sehingga lewat pagi kerana sebuah kerelaan.

Namun sebuah impian yang tinggi tidak mudah kesampaian. Ia hampir karam di tengah jalan. Suami saya diserang fitnah bertalu-talu, tempiasnya memercik kepada ayahanda tercinta. Tidak berhenti di situ saja, ia terus menjalar menjengah nama bonda, saya sendiri, anak-anak, dan sesungguhnya saya sungguh bersimpati kepada nasib kakitangan PMBK yang turut dicerca sedemikian rupa. Saya merakam simpati kepada situasi yang tidak terduga ini.

Nasib masih menyebelahi kami kerana masih ada sokongan yang kuat buat kami. Terima kasih kepada ayahbonda kerana mempusakakan kepada saya semangat yang kental. Ayahanda tegar bertahan dengan keputusan, bonda meraih kekuasaan tuhan. Saya bertahan dengan sebuah pengharapan. Namun masih samar kelihatan jalan keluar dari kemelut ini. Suami saya tetap bertahan melawan arus yang kian mencengkam.

Ada saatnya ketika itu saya sekeluarga bersedih. Sebuah kerumitan buat kami semua. Namun kami sentiasa optimis masih ada sinar di penghujung cerita ini. Kami diuji, dan kami cuba menerima ujian ini dengan redha. Datangnya kami daripada sebuah keluarga yang berilmu dan beriman. Kami tahu benar untuk membezakan yang mana kawan dan yang mana lawan. Namun ia sukar, kerana kami terpaksa melawan musuh yang bergelar kawan. Kawan yang makan kawan. Kawan yang menggigit dalam diam, antara sedar dengan tidak, dia terus menghadam, sehingga terjadilah seperti hari ini...

KEMELUT

Pada hemat saya, isu PMBK tercetus hasil dari perselisihan peribadi. Ada seorang kakitangan yang tidak berpuas hati dengan gaji yang ditagihnya untuk menjadi seorang bos di anak syarikat PMBK. Ia bukan masalah luaran yang besar tapi masalah dalaman yang hanya membabitkan seorang kakitangan sahaja. Seorang sahaja! Jawapannya mudah, gaji yang ditagihnya adalah terlalu tinggi, lebih tinggi dari gaji bos PMBK.

Makin hari dia membuat onar demi onar. Dia mula membuat rancangan demi rancangan. Serangannya sering menjadi kerana ia kejahatan yang dirancang rapi. Lebih-lebih lagi dia mempunyai back-up yang kukuh dari seorang ‘bos lain’. Makan gaji dengan orang lain, bekerja untuk orang lain. Inilah masalahnya!

Tidak perlu diperkenalkan lagi, namanya sudah masyhur satu alam, semasyhur nama suami saya sendiri. Dia sendiri yang mencipta kemasyhuran itu. Dia sendiri yang membuat publisiti murahan itu. Tanpa sebarang iklan. Tanpa sebarang bayaran. Percaya saja jika anda mahu. Tapi, jika anda seorang yang WARAS, AWAS! ada perangkap di hujung pena itu. Seorang yang digelar Kickdefella berjaya membawa semua watak yang diarahkannya sendiri. Mahu jadi apa? Seorang gila? Kurang siuman? Tiga suku? Katakan saja. Semestinya anda tidak kempunan untuk menjiwai peranannya itu. Namun saya masih reserve, kerana saya tahu dia seorang yang kreatif.

Apa yang saya tahu dia seorang umno. Kalangan rakan siber saya tidak menyebut umno, tapi lebih glam katanya jika disebut umngok! Saya tidaklah berminat untuk mengetahui detail tentang dirinya, tapi saya tahu dia bekerja untuk seorang Exco Kerajaan Kelantan. Pada awal kemunculannya di Kelantan, saya begitu tertarik dengan buah tangannya menghasilkan sebuah buku – yang saya lupa tajuknya – yang memaparkan pelbagai gaya ayahanda saya dalam pelbagai acara yang dihadirinya. Itu dulu. Sekarang lain. Kreatifnya itu sudah tersasar. Kali ini dia bukan lagi menghasilkan sebuah buku, tapi sebuah...filem barangkali...yang terlalu banyak dongengnya yang langsung tidak berpijak di bumi realiti.

Saya sendiri mengagumi hasil seninya terlebih dahulu sebelum mengenali empunya diri. Pertama kali saya mengenalinya ketika saya menemani suami yang mahu mencari samping untuk di pakai pada hari raya, kebetulan dia dan isterinya juga begitu. Tanggapan pertama saya, dia seorang yang baik walaupun saya agak terkejut melihat kepada isterinya, sungguh daring bagi rakyat Kelantan. Tapi jika ia boleh dikatakan satu fesyen, masih lagi boleh dimaafkan. Namun jika dilihat dari sudut agama, ia tidak menurut perintah tuhan. Dengan kata lain, berdosa.

Saya pernah diberitahu dia peminum arak tegar. Hearsay...so, jangan percaya sehingga saya dan anda melihatnya sendiri, ok...? Tapi mabuknya dalam penulisan sungguh menjadi-jadi. Semuanya bagaikan sel-sel otaknya telah rosak teruk jika dia benar-benar seorang peminum. Kesian...Hanya orang yang mabuk juga yang boleh percaya apa yang ditulisnya.

Jangan cuba membuka aib orang jika aib sendiri sudah tidak tertanggung badan. Semua orang ada aibnya, maka berpada-padalah! Kami yang dididik secara Islam tidak betah untuk bercakaran bagi membuka aib masing-masing, tapi adakalanya syaitan itu terlalu kreatif. Kami takut digoda sehingga melebih-lebih membuka aib saudara seIslam. Jangan sehingga perlu disaman, nanti anda pula diisytihar bankrupt. Tapi tunggulah masanya, kebenaran itu akan bersinar jua. Kami masih boleh bersabar walaupun sabar kami kian menipis. Hidup ini ada maruahnya! Tunggulah harinya! Kami yakin Allah itu Maha Adil. Jika kami tidak mampu membalasnya, kami berkeyakinan penuh bahawa balasan Allah itu adalah sebaik-baik pembalasan.

Jangan kerana satu isu picisan, anda menjadi kurang siuman. Jadilah seorang manusia yang adanya dikagumi, hilangnya ditangisi. Datanglah Kickdefella mengadap suami saya. Suami saya sudah menjemputnya terlebih dahulu di suatu ketika yang harinya masih mampu dibilang perginya. Tapi tiada pula datangnya. Dayuskah anda? Pengecutkah anda sehingga seringkali bertukar ID dalam blog sendiri?

Anda mampu menjadi seorang yang bertuah kerana anda mudah untuk menjenguk Tok Guru. Alangkah beruntungnya jika anda tahu merebut peluang keemasan ini. Tapi sebaliknya, anda sendiri memilih untuk rugi di dunia, jika dunia itu konsisten ke akhirat, maka rugilah juga anda di sana. Tidak terdetikkah di hati anda rasa sedikit bersalah? Jangan pula menyalahkan orang yang sudah tentu salahnya itu sudah terang kelihatan, tapi di mana letaknya akal waras anda? Fikir-fikirkanlah jika masih ada sel otak anda yang masih baik berfungsi.

Terima kasih saya ucapkan kepada semua yang menyokong perjuangan kami. Terima kasih kepada ayahbonda yang banyak mendoakan kesejahteraan kami.

Tahniah kepada suami saya yang sentiasa taat dan patuh kepada setiap butir bicara ayahanda. Saya sentiasa disisinya untuk sentiasa menyokong kebenaran yang dipertahankannya. Hidup ini ada maruahnya. Berdiam diri bukan bermakna kalah. Berbuat bising bukan satu kemenangan. Diamlah untuk berbicara kepada tuhan yang Maha Mendengar.

Takziah kepada manusia hebat pembentang kejahatan. Usah berselindung disebalik wartawan-wartawan yang berbayar. Walaupun bunga tahi ayam itu cantik, ia tetap busuk!

Buat suami saya, lapangkan hati, tenangkan fikiran. Saya percaya masanya tidak lama untuk sebuah kebenaran tercipta. Berundurlah setapak dengan bermaruah untuk menjangkau terjahan yang lebih jauh. Saya kagum! Tidak sia-sia membiarkan kosong kerusi panas di Darul Digital, kerana jika diisi, skripnya mungkin lebih parah. Sedarlah sahabat semua bahawa Kickdefella itu penipu besar di abad ini.

Saya mungkin tidak terlepas dari sebarang kutukan, tapi saya sudah bersedia demi sebuah kebenaran yang perlu dinyatakan. Demi untuk kami sekeluarga. Ini adalah jihad saya. Saya punya kuasa jemari untuk meluahkannya.

Suami saya adalah pemimpin saya. Dia ketua keluarga bagi rumahtangga saya dan saya punya hak untuk mempertahankannya. Andai dia didapati bersalah, ada hukuman menantinya. Tapi untuk berserah kalah, itu bukan jantannya.

Fitnah ini melingkari kami sudah hampir tiga minggu. Saya mengharapkan ia beransur pergi sebagaimana perginya banjir dari bumi Kelantan ini. Suami saya masih muda, masih bersemangat dalam mencapai impiannya. Saya optimis masih ada peluang untuknya melangkah jauh ke hadapan, meninggalkan hari ini dengan sebuah kejayaan. Saya tetap teguh di sisinya hingga ke akhir hayat kami. InsyaAllah terbentang luas rezeki untuk kami.

Ini luahan hati seorang isteri...

Untuk ayahanda tercinta, terima kasih kerana memberikan kepercayaan kepada kami. Menantu ayah ini adalah pilihan terbaik sebenarnya. Tapi apakan daya...Terima kasih ayah kerana menerajui bumi Kelantan yang mana keberkatannya terserak kepada zuriat kami. Kepada bonda, terima kasih atas segala-galanya. Anakanda tahu bonda banyak menitis air mata mendoakan kesejahteraan kami...

108 comments:

  1. aduhai…aduhaii…
    ramai akan jadi x senang dengan tulisan Nik Amalina ini..(x sanggup aku tulis yg dia ni anak perempuan Tok Guru)
    kemelut ini nampaknya dah terbawa-bawa sehingga ia menjadi satu isu peribadi..
    Buat Nik Amalina, sesungguhnya amal, taqwa dan kebaikan seseorang itu tidak boleh diwarisi..
    dari surat tu, yang saya boleh cakap, Nik Amalina telah curah api dalam minyak dan bawa onar terpalit ke muka ayah dia..korang cuba baca baik2 patah2 tulisan dia..
    Kebanyakkannya puji husband dia dan kutuk kickdefella.
    Ni x memaparkan langsung keperibadian muslimah yang elok!!
    Yang lebih malang ialah, mende ‘hearsay’, seolah fitnah yang kickdefella pemabuk pun nak di ceritakan..
    paling teruk sekali, pasal bini kickdefella pun dia nak ’selak kain’!Allahuakhbar..
    Saya pasrah dengan penulisan ini....

    apapun kebenarakan akan timbul, x hari ini, esok, x esok, satu hari nanti..

    ReplyDelete
  2. salam,

    tak paham ke kronisme, even ko di pihak yg benar, sya menghormati TGNA, tak bermakna seluruh jentera negeri dari ahli majlis ke CEO perlu dilantik dr ahli keluarga, jika benar suami anda seorg yg kreatif dan kritis, apa salahnya pergi ke private sector.? TAK PAHAM KE MAKNA KRONISME DAN NEPOSTISME?

    jgn memandang hina org lain jika kita terpalit sama..? apa ertinya jika ada ir dari buka kalangan ahli keluarga anda, adakah dia layak utk bergelar CEO di situ..? bullshit!!@!

    kickdefella, aku rasa kalau ko seorg UMNONGOK, ko mmg celaka krn melaga2kan PAS kelantan, tp paling tidak terbongkar jua ttg kronisme dam nepotisme PAS.. tq, tp cukup la sheih, cukup la, besok ke tanah jua.. semua akan dihitung…. jgn aku sama ikut maki ko sheih… semua org buat silap, tp atas sebab ko, husam terpalit sama bro….

    apa yg kita lawan? kronisme dan nepotisme, rasuah ketidakadilan, dan penyalah guna kuasa….

    semua org buat silap, tp apa salah jika kita membetulkan kesilapan kita….
    kerusi CEO perlu dikosongkan, atau PAs sememangnya menjual agama demi mendpt kuasa lalu menyenangkan sanak saudara, ini lebih hina dari UMNONGOK…..

    jgn hancurkan harapan anak muda, aku dari negeri selangor, menjadikan TGNA sebagai idola, sedangkan selama ini kelantan bukanlah negeri kesukaan kami di sini… tp jika ini yg terus berlaku, hancurlah harapan anak muda selama ini… tertipu dgn dakyah, dan akhirnya agama menjadi candu
    kembali….

    wama karu wama karallahu hairul makirin…
    lawan ttp lawan

    ReplyDelete
  3. Senang saja Nik Amalina,

    Kalau Sheikh penipu besar, suruh laki hang saman saja dia…

    Tolong fokus kepada apa fakta yang Sheikh kemukakan, jawab balik fakta itu,

    bukan dengan bangkitkan isu peribadinya.

    Kami ahli Pas benci amalan kronisme. Kita maki Umno terlalu amalkan kronisme, maka kita jugak mau Pas jugak cakap serupa bikin. Satu lagi, Nik Abduh pun perlu letak jawatan segera dalam MPKB-BRI.

    Begitu jugak MB Kedah, jika betul menantu dia jugak ada jawatan dalam kerajaan kedah, sila letak jawatan segera!

    ReplyDelete
  4. Ckp jangan buat fitnah, tapi dia sendiri buat fitnah.. apa dia ni ?

    Satu lagi yang tertarik adalah tentang Syaitan kreatif tu, dan saya rasa Amalina sendiri terperangkap.

    Kalau rasa kickdefella tu buat fitnah, tak betul juga kalau kita sendiri buat fitnah kat dia atau kat Husam.

    Kenapa takut sangat nak sebut nama Husam ? Tentu saudari pun takut.

    Tok Guru bagus sgt dalam memilih orang, saya percaya ini termasuklah Husam.

    Tapi Tok Guru tak mampu nak pilih anak. Jadi anaknya boleh jadi baik, boleh jadi tidak.

    Saya harap, saudari juga hentikan membuat tuduhan melulu ini supaya fitnah ini berakhir.

    ReplyDelete
  5. sy penyokong pas tegar..tp kes arif fahmi sy gembira kerna dia di pecat..dia mmg agah sombong org kelantan panggil..mmg dia banyak menyalah guna kuasa dlm pmbk...dulu masa dia bermaharaja lela dlm pmbk sy amat risau akan kesan perangainya mcm khairy jamaludin blh memberi kesan yg buruk terhadap kerajaan kelantan..nyata skrg ianya telah berlaku...andaikata dia di dakwa di mahkamah awam..sy boleh mengerah mereka2 yg pnh berurusan dgn arif fahmi yg bodoh sombong ni memberitau org ramai sape arif fahmi ni..semua org tau dia ni mmg pandai berlakon dpn bini,dan mentua...mmg layak dia digelarkan pelakon terbaik di abad ini...

    ReplyDelete
  6. Senang aje Apa yg Kickdefella buat fitnah tu kena tunjuk bukti tak betul la. Kalau cakap tu fitnah je tapi tak da supporting facts susah lah den nak terimo. Fitnah mana boleh lawan dengan facts

    ReplyDelete
  7. yg bhg YB,

    saya berpandangan cukuplah segala komen atau luahan hati dari ahli keluarga Tok Guru atau sesiapa yg mempunyai kaitan kekeluargaan dengan beliau mengenai isu ini.

    jika ini berterusan, ia kelihatan seakan-akan ada unsur pengaruh keluarga di dalam setiap tindakan yg diambil oleh kerajaan negeri mahupun perhubungan pas negeri.

    isu ini juga dilihat akan lebih berpanjangan dan meleret2.

    cukuplah sekadar komen dan ulasan dari Tok Guru sahaja bagi menjernihkan keadaan sekarang. cukuplah dengan apa yg disampaikan oleh Tok guru. cukuplah..

    sudah cukup berat bebanan yg dipikul dan jangan ditambah lagi. kasihanilah Tok Guru kami.

    berpesan dan nasihatilah mereka. cukuplah di sini..

    biarlah kami (sekadar pendokong perjuangan Tok Guru) dapat menumpukan segala perhatian kepada apa yg akan berlaku dalam perjuangan ini di masa hadapan.

    cukuplah..

    wallahua'lam

    ReplyDelete
  8. warkah ini boleh mencetus lebih byk lagi fitnah ...parti lawan sedang mengumpul maklumat untuk persediaan PRU13....

    ReplyDelete
  9. Isteri yang tidak kenal suaminya!

    ReplyDelete
  10. Nik Amalina seorang yang tidak berhati-hati. Kalau beliau prihatin terhadap suaminya, sepatutnya beliau tidak menerima tajaan haji berjumlah RM65K tersebut. dia juga sepatutnya menasihatkan suami tidak terima. Kalau dia sayang kepada ayahndanya, dia patut nasihat jangat terima. Kalau dia sayang kepada bondanya, dia patut nasihat jangan terima.
    Beliau sepatutnya maklum penjawat awam tidak boleh menerima tajaan sedemikian. Ini adalah asas, bukannya perkara yang komplicated yang memerlukan hafaz al quran atau IQ yang tinggi.

    ReplyDelete
  11. KAMI SENTIASA BERDOA AKAN KESEJAHTERAAAN ANDA SEKELUARGA.
    BERSABARLAH kerana ALLAH bersama2 org yg sabar
    KEBENARAN akan tercipta.
    KEJAHATAN akan celaka sudahnya.

    ReplyDelete
  12. Kickdefella dah wat hal dgn artikel nih... Mmg x pernah rase bersalah mamat Kicks nih...

    http://kickdefella.wordpress.com/2009/11/27/surat-daripada-nik-amalina-nik-abdul-aziz

    Saya merupakan bekas pekerja Global Media Channel (GMC), dan pernah bekerja dibawah Syed Azidi atau dikenali sbg Kickdefella (yang merupakan CEO di GMC). Sy rase agak malu dgn tindakan ex-bos sy nih, mengata orang lebih2 tp diri sdiri xmau cermin. Dah la GMC tu dah nak tutup, nampak sgt Kicks nih org yg x berkaliber membawa satu institusi utk maju ke depan... Asyik main politik kotor je, mmg tertutup laa pintu rezeki... Kat GMC, Kicks jd CEO, istri jd pengurus, ntah2 segala harta syarikat kat GMC bawak blik umah wat harta sdiri... Malu, malu...

    Sy dah lame dah memerhati blog Kicks tu, segala artikel yang ditulis byk fitnah dr yang betul... Dah la tu, comment yg ditunjuk tu penuh ngan PhD (perasaan hasad dengki), comment sy plak x pernah nak tunjuk, sengaja nak api2 kan lg suasana... Knp sy katakan byk fitnah, sbb segala huraian yg dilakukan diberi tanpa bukti... Kalu yg ade cam bukti gambar AAF bersama pompuan tu ble la diterima, tp dlm kes ni, yg amik gambar tu bkn ke Kicks sdiri, mlh Kicks pun ade jugak amik gambar ngan pompuan tu... Malu, malu...

    Dah laa nak tunjuk alim, angkat sumpah depan tok guru mengata bhw dia sdiri x pernah buat aduan kat SPRM, x pernah beri maklumat kat ADUN BN... Mmg laa x beri, dah dia kasi tau kat rakan dia, pastu rakan dia bgtau kat SPRM @ ADUN BN tuu (lebih kurang begitu la kronologi nyer)... Mmg Kicks nih seorg mulut tempayan kot... Malu, Malu...

    Kat GMC dlu, pekerja2 x pernah nak dibayar PERKESO dan KWSP, agak nyer duit masuk poket Kicks sdiri kot... Dah la tu, sume pekerja yg dipecat, dipecat 24j je tanpe beri pe2 notis dlu, ade jugak yg byk cari modal utk syarikat GMC tu dibuang begitu saje sbb dengki ngan kejayaan mrk... Mmg dah Kicks ni jenis org PhD, x ble nak tgk anak melayu jaya skit, trus dia jatuhkan... Malu, malu...

    Sy pun turut malu sbb pernah keje under mamat Kicks nih... Malu, malu...

    ReplyDelete
  13. sebagai isteri, menangis dan meluah kepada ALLAH SWT adalah yang terbaik!
    mendiam diri juga merupakan jalan terbaik di saat2 begini..

    ReplyDelete
  14. yang benar tetap d bela Allah. orang boleh tuduh macam2. biar pihak berwajib siasat. kalau salah masuk jail, tk pa itu dugaan Allah juga.nik amalina jgn risau. salah rasuah jail tk lama. tpi kalau liwat mungkin lama.azizah di duga 6 tahun tanpa suami tapi dapt jumpa seminggu sekali.itu ok la. jdi hidup ni sentiasa di duga.baik dlm senang mahu pun dlam susah.

    ReplyDelete
  15. Nampaknya polemik ini telah mengheret ramai orang-termasuk isteri AAF utk mempertahankan suaminya.

    ReplyDelete
  16. saudari yang juga isteri kepada ariffahmi , seharusnya saudari tidak melakarkan perasaan disini sehinggakan terjadinya kebarangkalian masyarakat lihat saudari agak kasar dan terlalu emosi

    wallahulam

    ReplyDelete
  17. Salam YB,

    rasanya tingkah AMALINA ini terlalu emosional dan buruk kesannya...harap tarik balik isi kandungan surat yang menampakkan sesuatu yang tak sepatutnya kepada TGNA...thx!

    ReplyDelete
  18. Setelah selesai membaca tulisan Puan Nik Amalina bt. Yang Amat Berhormat Tan Guru Mursyid Haji Nik Aziz bin Nik Mat Al-Baroqoh, dapatlah saya simpulkan seperti berikut:

    1. Puan Nik Amalina GAGAL memahami isu yang diperkatakan sekarang iaitu mengenai salahlaku, salah tadbir, nepotisme, kronisme yang melibatkan penjawat awam yang kebetulan melibatkan pula bapak, emak dan lakinya.

    2. Dengan sebab itu Puan Nik Amalina GAGAL mengupas isu tersebut malainkan bermain rethorik melayan emosinya sahaja. Untuk menyedapkan permianannya dia mengait-ngaitkan dengan ajaran Islam. (Mace ore laing tak nngaji)

    3. Puan Nik Amalina memberi pengakuan tanpa keraguan yang munasabah bahawa Yang Amat Berhormat Tuan Guru Mursyid Haji Nik Aziz bin Haji Nik Mat Al-Baroqoh telah dengan sengaja dan atas kerelaanya sendiri bersungguh-sungguh untuk mengamalkan kronisme dengan berusaha gigih melantik CEO PMBK.

    ….“Pelantikan suami saya ke ‘kerusi panas’ PMBK adalah daripada sokongan ayahanda tercinta. Saya bersetuju untuk suami memberi persetujuan kepada ayahanda menerima jawatan itu selepas hampir empat kali ayahanda menyuarakannya dalam tempoh setahun yang berlalu…”

    …..“Siri perlantikan ke ‘kerusi panas’ ini bukan berlangsung sebulan dua, namun ia memakan masa selama setahun dua. Apabila namanya dicadangkan oleh ayahanda, ”

    (tidak pula dinyatakan berapa kali solat istiqorah untuk dapatkan petunjuk tentang perlantikan itu sebagaimana budaya Islam ajarkan kalau nak buat keputusan besar)

    4. Puan Nik Amalina amat jujur mengakui tanpa keraguaan yang munasabah bahawa keputusan-keputusan adalah dibuat oleh ahli keluarga mereka sahaja yang mana sepatutnya dilakukan dalam mesyuarat rasmi.

    …..”Kadangkala kami berkunjung ke rumah ayahbonda. Ada masanya kami berbincang, apa saja isu yang terluah di meja makan yang kami panggil ‘persidangan meja bulat’.

    Jadi orang lain tak boleh masuk campur bila nak buat keputusan kerana:

    ……”Pada saat itu, saya pasti kelayakan dan kewibawaan suami saya adalah menjadi titik penentu ayahanda memilih dia untuk menerajui takhta PMBK.”

    5. Puan Nik Amalina juga mendedahkan betapa lakinya hanya dengar, taat dan patuh (samiqna wa ataqna) kepada Yang Amat Berhormat Tuan Guru Mursyid Haji Nik Aziz bin Nik Mat Al-Baroqah sahaja, bukan kepada Allah.

    ….”Tahniah kepada suami saya yang sentiasa taat dan patuh kepada setiap butir bicara ayahanda…”

    (Sebab itu syaitan berjaya menghasut supaya perlantikan CEO itu berjaya akhirnya walaupun memakan masa dua tahun dengan empat kali cadangan dan (desakan) diajukan.

    6. Puan Nik Amalina juga telah bersumpah bahawa beliau tidak akan menerima apa-apa pandangan lagi kerana begitu yaqeen bahawa “kepercayaannya” adalah benar dan tak boleh disangkal lagi oleh sesiapapun. Beliau telah mengunci kepercayaannya dan percaya itulah sikap Islam anutannya yang dibimbing oleh ayahbonda.

    …..”Saya mungkin tidak terlepas dari sebarang kutukan, tapi saya sudah bersedia demi sebuah kebenaran yang perlu dinyatakan. Demi untuk kami sekeluarga. Ini adalah jihad saya. Saya punya kuasa jemari untuk meluahkannya”

    Jadi kesimpulan akhirnya saya tidak nampak langsung hujah Puan Amalina yang dapat kita kaitkan dengan peranan keluarga ustaz ni untuk agama, bangsa dan tanahair. Semata-mata berkisar peada kepentingan keluarga sahaja.

    Pun begitu, Puan Amalina perlulah bersikap sedemikian.
    Macam Wan Azizah dengan Nuar Brahimnya

    T.Kasih kerana sudi membaca pendapat saya yang tidak mendapat bimbingan ustaz politik kelate tu.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum..saya rasa tulisan ni patut tidak disiarkan.Sedih saya membacanya kerana ada unsur-unsur fitnah terhadap seseorang tanpa fakta.Adakah ini yang Islam ajarkan kepada ummah?Kita patut melihat isi tulisan bukan figure yang menulis.Walaupun penulis berlatabelakang insan yang mashyur tetapi pembaca boleh menilai apa yg ditulisnya.

    ReplyDelete
  20. salam,

    nak tanya,kenapa segala kerabat termasuk anak Nik Aziz sibuk keluarkan kenyataan media pertahankan dia.

    sedangkan bila tuduh memacam kat PM Najib tu,tak ada plak Rosmah tu buat luahan hati dalam internet.tuduh memacam kat orang UMNO tu,tak ada plak isteri mereka buat kenyataan simpati dalam internet dan media.bila kena balik kat diri sendiri,pandai buat ayat simpati kan.padahal nak alihkan isu.

    tu la,lainkali,jangan sewenangnya tuduh orang lain macam-macam.dulu cakap pergi jahanam dengan umno,ingatkan dah bersedia untuk dikritik balik tetapi rupanya,pas yang hampir jahanam.

    kritik orang lain pandai,bila kena kritik,banyak pula keluar kenyataan minta simpati kan.kalau takut kena kritik,jangan kritik orang lain.just do your job to serve people better,bukannya sibuk cari kesalahan orang lain.

    ibarat kuman diseberang laut nampak,gajah didepan mata tak nampak.

    ReplyDelete
  21. salam mana komen saya yg sebelumnya?
    Pas takut bayang2 sendiri ke?

    lepas ni semua org lantik anak menantu sendiri, ni dah mcm BN, tlg la paham kronisme...

    tp bila kena btg hidung kita.. cover up... TG pun tak maksum so harap maklum.

    salam

    ReplyDelete
  22. Tak usah buang masa berjela-jela pertahan suami dan keluarga. Saya sejak dulu adalah penyokong pembangkang - terutama PAS. Pastinya yang diundi bukan BN. Namun sejak kebelakangan ini, tatkala pembangkang meraih kejayaan besar, isu-isu yang menimpa PAS antaranya kes CEO PMBK mengecewakan saya dan rakan-rakan. Ramai bersetuju - Nik Aziz beri tawaran kepada menantu & menantu terima tawaran - adalah kesilapan! Inilah antara risiko menjadi pemimpin. Surat terbuka ini menambahkan lagi meluat saya dengan pujian berlebih-lebih.

    ReplyDelete
  23. Salam..

    Sebagai seorang Muslimah, anggapkanlah ia ujian Allah. Mungkin ada yang lebih baik daripada itu buat suami. Apa ada pada jawatan?

    ReplyDelete
  24. Salam, saya berpandangan YB Dr Siti Mariah seharusnya menggunakan discretion yang lebih baik iaitu dengan tidak memaparkan tulisan nik amalina ini. amat tidak sesuai sekali. dah cukup dengan apa yang nik abduh balas. tak perlu 'emosi' seorang isteri yang jelas tak faham rentak sebenar permainan.tapi nasi sudah menjadi bubur.kepada ALLAH kita berserah.

    ReplyDelete
  25. ilmu dunia juga perlu untuk seorang MB. Silap dari awal lagi...nepostisme ke per tah...takkan tak tau kok?

    ReplyDelete
  26. Orang putih kata: "Washing dirty linen in public"

    Isteri pun masuk campur dalam politik suami dan keluar membidas "kickdefella" dan isterinya.

    Ini bukan cara Islam. Betul?

    ReplyDelete
  27. Puan....

    1) Surat ini terlampau meleret sehingga pembaca tidak tahu apa poin utama yang ingin disampaikan.

    2) Kalau nak tuduh orang minum arak, sila tunjukkan bukti dan jangan kata 'hearsay'. Saya menyokong Tok Guru tetapi apabila melihat anak dia sanggup tuduh Kickdefella begitu rupa tanpa SEBARANG BUKTI....saya amat sedih...Saya juga yakin Tok Guru juga amat sedih.

    3) Saya sudah pun teliti artikel oleh Kickdefella serta bukti2 dalam blognya. Kenapa menantu Tok Guru tak buat sedemikian juga? Kenapa kalau di pihak yg benar, saya cadangkan menantu Tok Guru buat laporan polis dan saman.

    4) Hal ini hanya akan merosakkan imej PAS sebagai sebuah parti Islam dan bagaimana menangani masalah khususnya berkaitan dengan PARTI PAS dan KELUARGA PIMPINAN.

    5) Saya secara peribadi, sehingga kini, berdasarkan bukti2 yang ada....Saya berpendapat Kickdefella adalah benar.

    6) Harap menantu Tok Guru boleh menempis SEGALA TUDUDHAN oleh Kickdefella dalam blognya...

    ReplyDelete
  28. Kadang-kadang diam tu lebih baik daripada berkata-kata, hatta melalui tinta moden sekalipun. Renung-renungkanlah....

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum YB..

    Sekali imbas penyiaran surat ini @ luahan perasaan menunjukkan ketidakpandangan jauh dari pihak YB. YB sewajarnya menilai dahulu sebelum menyiarkan rintihan emosi isteri bekas CEO PMBK yang juga anak TGNA seandainya YB berniat ingin menjernihkan keadaan yang sudah sedia keruh, kecualilah YB mempunyai nawaittu untuk mengeruhkan lagi situasi yang ada.

    Sesiapa yang membaca rintihan Nik Amalina di atas akan terasa muak kerana ia lebih sudu dari kuah khususnya apabila beliau agak angkuh memuji kelebihan suami beliau dalam mentadbir PMBK. Siapa Nik Amalina yang merasakan dirinya tahu untuk menilai sumbangan CEO PMBK? Kalau sekadar mendapat maklumat yang disogokkan sang suami sendiri memang padanlah. Dan, kalau nak memuji sikap dan fe’el suami beliau berdasarkan tanggungjawab di rumah, tidak ada sesiapa yang boleh pertikaikan. Tetapi, ini prestasi CEO PMBK?..itu satu isu.

    Negara kita punya peraturan yang seringkali disebut orang dengan istilah “governance”. Dalam usaha untuk mentadbir dng cara yang terpuji maka harus dielakkan tohmahan yang boleh berpunca dari “conflict of interest”(pertelingkahan kepentingan). Apa yang terjadi di PMBK adalah amat jelas wujudnya perkara ini, bila Pengerusi PMBK (TGNA) melantik menantu beliau sendiri menjadi CEO PMBK, lantas momokan yang mengatakan bahawa wujud “nepotisme” sebenarnya tidak dapat dinafikan lagi.

    Ini adalah SATU lagi isu yang Nik Amalina tidak faham dan ini mungkin terbit dari rasa sedikit angkuh beliau menjadi anak TGNA yang beliau rasa cukup terpilih, “Datangnya kami daripada sebuah keluarga yang berilmu dan beriman.” sebagaimana yang diungkapkan dalam surat terbuka yang penuh emosi itu.

    Bagaimana pemimpin yang dikatakan kuat beragama dan telah lama mentadbir negeri, seperti Tok Guru MB Kelantan merangkap Pengerusi PMBK boleh hilang pertimbangan dan lupa bagaimana kes-kes rasuah yang menimpa beberapa MB serta KM yang lepas dari UMNO yang telah dibawa ke muka pengadilan dan didapati bersalah dek isu “conflict of interest” ini!

    Adakah kerana menjadi ketua pentadbir dari parti yang berlambangkan “islam” membolehkan ia dikecualikan dari tindakan undang-undang? Begitu juga dengan isu tajaan untuk menunaikan haji… kalaulah ia “terjadi kepada penjawat awam yang lain” maka tentunya fail di SPRM akan menjadi aktif serta merta.

    Kita semua tidak berapa jelas apa yang terjadi di PMBK semasa CEO menantu Pengerusi PMBK mentadbir. Mungkin ada lagi perkara-perkara yang kita semua tidak tahu sebab kita tidak berada di PMBK. Begitu la juga dengan Nik Amalina! Beliau bukan penjawat di PMBK, jadi penilaian yang dibuat oleh beliau mengenai suami beliau adalah suatu luahan emosi yang tidak berasas dan tidak sepatutnya dijadikan luahan terbuka untuk tontonan orangramai…

    Inilah yang dikatakan bahawa YB juga kurang cerdik kerana menyiarkannya. Apa tujuan atau motif YB berbuat demikian saya kurang pasti selain menyatakan bahawa YB kurang cerdik walaupun YB berkelayakan Ikhtisas. Untuk itu kita sebagai orang awam sewajarnya membiarkan orang yang pakar di SPRM untuk menilai CEO PMBK seandainya wujud perkara-perkara yang bertentangan dengan “good governance” atau yang mirip salahlaku.

    Sekian. wassalam.

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum yb.
    saya terharu membaca surat ini tapi saya sangat sedih sebab ianya telah pun berada di blog kickdefella dengan komen yg sgt byk, semakin memburukkan nama tokguru.

    saya amat terkilan.

    ReplyDelete
  31. Terlalu banyak pujian terhadap suami dan keluarga sendiri. Penggunaan bahasa dan fitnah tidak mencerminkan beliau telah dididik oleh seorang Tok Guru. Dilahirkan di dalam keluarga yang Mulia? Takbur....

    ReplyDelete
  32. Salam Dr.,
    Saya rasa Dr tersilap dalam mempamirkan surat Nik Amalina yg telah di copy paste dan keluar dlm blog seseorang.Sebagai muslimat,saya sedih kerana dalam usaha Dr utk menghadirkan simpati(I presume) sudah backfire dan pembaca telah serang Jemaah kita bertubi2 tanpa ihsan.Seperti PAS tak berguna langsung.Jgnlah sebab 'open minded' nya kita sehingga PAS tercalar.Maaf...saya juga isteri tetapi let us all reserve our judgement and praises to our own husband supaya tidak di lihat sebagai naive.Nauzubillah.Jgn sebab sayang hingga terhalang utk melihat kita semua manusia biasa...oleh kerana paparan surat ini, lebih banyak lagi pembaca dapat mengulas tentang suaminya sehingga saya musykil bahawa 'is Nik Amalina talking about the same person'...My advice to her and to you for your good intentions to see that it has done more harm then good...Sometimes silence is the best medicine...

    ReplyDelete
  33. Typical kelantanese wife, control suami. Sudah lah jangan fitnah orang. Nampak ka dia mabuk. ini kah ajaran nik aziz? your husband screwed up big time because of dunia and to satisfy you and your family lust. bertaubat lah

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum,

    Begitulah lumrah Allah, bersabarlah...Masa KJ kena kata, dituduh itu ini..apa agaknya rasa isterinya..masa Dato' Najib dituduh, bagaimana agaknya perasaan Rosmah, Masa Pak Lah kena kutuk...tidak kah merana si isteri, dan siapa-siapa lagi yang orang2 PAS tuduh dan kutuk, 2 kali ganda lagi kutukan, sehinggakan dikatakan terkeluar dari ajaran Islam...tak hebat ke tu...tapi bila kena sikit kat putri TGNA..takkan dah berjela-jela tulis...mana akhlak kita..? dibuka aib orang habis habisan..nasihat saya..SABARlah...Tolong bagi tau ayahanda TGNA juga...janganlah di doakan kemusnahan sesama Islam...ianya menyimpang jauh dari ajaran nabi kita...ingatlah, MENGUTUK, MENGATA PADA ORANG LAIN SERONOK DAN MENYELERAKAN, TAPI KESANNYA ANDA RASAI SEKARANG!
    Wassalam

    ReplyDelete
  35. Shame on you nik amalina.Tulisan yg takbur dan bongkak.

    ReplyDelete
  36. SALAM, KOMEN NIK AMALINA HANYA MEMBURUKKAN LAGI KEMELUT INI. LEBIH TERCEMAR IMEJ SUAMINYA DAN TGNA. TIDAK MENGGAMBARKAN SIFAT MULIA DARI KELUARGA MULIA (SIKAP RIAK DAN TAKBUR). SAYANG SEKALI BELIAU TELAH MENYALAHGUNAKAN ERTI PENGORBANAN BELIAU HINGGA MENJADI MINYAK DICURAHKAN KE ATAS API. MOHON MUSLIMAT PAS NASIHATI DIA AGAR TIDAK MENULIS SEDEMIKIAN LAGI. MALU SAYA SEBAGAI ANAK EKLANTAN YANG MENYOKONG PERJUANAGAN TGNA DAN PAS.

    ReplyDelete
  37. im sorry dr.. if this is truly from the daughter of the well-respected tok guru, then i'll say this is shameful! no facts, no arguments.. only emotions, sentiments, assumptions... saya mengikuti pkembangan di kelantan penuh teliti, hati2, tanpa prejudis.. komen2 dr kalangan org2 di pihak tok guru hanya memburukkan lagi keadaan dan imej tok guru.. setakat ini tiada satu pun yg mbantu merungkaikan, malah lebih menserabutkan... soalan saya: kenapa sampai sekarang xde satu pun arguments yg konkrit dan berfakta dari mana2 pihak utk menjawab tuduhan2 kickdefella?? sekadar berkata 'itu semua fitnah', pelajar lepasan spm pun boleh cakap.. so mohon dr. sampaikan kpd 'mereka2' kalau xde autoriti dan kapasiti, lebih baik diam! buat malau tok guru aje.. there's nothing personal, it's about governance! so show us facts! (by the way, mana dia erdogan2 dan ulama2 pas dalam mpertahankan kredibiliti tok guru? jgn sampai tok guru dan pas jatuh di kelantan..)

    ReplyDelete
  38. emmmm.... cik amalina x payah la bagi komen gini. makin tambah masalah... bia semua reda dulu neh....

    ReplyDelete
  39. Lagi enti komen lagi bercelaru...untuk keadilan disini bukan tempatnya...Insya Allah dengan doa berpanjangan Allah SWT akan zahirkan suatu masa nanti.

    ReplyDelete
  40. YB Dr Siti Mariah Mahmud,
    Dengan Selamatnya.
    Dalam keadaan fitnah dahsyat dan menggila yang berlaku melibatkan keluarga TGNA dan kepimpinan pas kelantan umumnya, tidak sayugia YB menyiarkan surat tersebut walaupun dimunta oleh si pengirim, kerana ianya sudah tentu menyemarakkan lagi fitnah. kalau YB mambaca posting terbaru kicdefella serta komen pembaca, sudah tentu YB akan dapati keburukan adalah jauh melebihi kebaikan ekoran surat yang YB siarkan. Rasionalnya, kickefella akan manipulate semaksima mungkin, tambahan pula nama ayahnya telah diheret sama dalam fitnah tersebut.
    Dalam agama kami, kita tidak boleh menghina berhala2, kerana ini akan menyebabkan orang2 kafir menghina Allah sedangkan mereka tidak mengetahui. Berdasarkan nas ini ulama merumuskan zaraa'ik sebagai sumber hukum. Kaedah ini juga menghalang kita menyokong agenda katak lompat anwar916 tempoh hari yang YB gila2 mempertahankannya bersama puak HUSAMI.
    saya sebagai veteren pas, mencadang surat tersebut ditarik penyiarannya. Biarlah si Husam dihukum oleh ahli2 PAS.

    ReplyDelete
  41. assalamualaikum..

    surat yang penuh emosi, panjang berjela tapi tiada fakta/hujah yang boleh menyanggah 'fitnah' yg dikatakan. Surat ini juga tanpa disedari oleh penulisnya telah lebih mengaibkan Tok Guru di mata golongan orang2 yang berfikir..

    buat nik amalina, jika beginilah tulisan, maka berdiam diri adalah lebih baik.

    buat Dr.Siti Mariah, tujuan Dr. menyiarkan surat ini amat saya ragui.. wallahualam.

    ReplyDelete
  42. Salam Puan Nik Amalina, sayangkan suami hendaklah berpada-pada dan sememangnya disisi suami adalah isteri yang tetap setia didalam apa jua keadaan. Tetapi jika urusan yang melibatkan diantara sesama kaum lelaki biarlah lelaki yang selesaikan. Janganlah menjadi seorang isteri yang terlebih sudu daripada kuah.

    ReplyDelete
  43. “Akulah wahai Tuhanku yang mengakui dosa-dosaku, maka ampunilah aku, akulah yang berbuat kejelekan, akulah yang bersalah, akulah yang menginginkan (maksiat), akulah yang bodoh, akulah yang lalai, akulah yang lupa, akulah yang bersandar (pada-Mu), akulah yang sengaja (berbuat dosa), akulah yang berjanji dan akulah yang mengingkari, akulah yang merusak, akulah yang menetapkan, akulah yang mengakui akan nikmat-Mu atasku, namun aku menghadap-Mu dengan dosa-dosaku. Maka, ampunilah aku. Wahai Dzat yang tidak dirugikan oleh dosa-dosa para hamba-Nya. Ia-lah yang Maha Kaya (dan tidak memerlukan) terhadap ketaatan mereka dan memberikan taufik kepada orang yang beramal salih dari mereka dengan pertolongan dan rahmat-Nya. Maka, bagi-Mu segala puji wahai Tuhanku.”

    ReplyDelete
  44. askum....saya rasa tindakan YB menyiarkan kandungan surat ini ibarat meludah ke langit....apa tujuan dan ojektifnya?? saya nampak lebih banyak kesan @ tanggapan buruk kepada Pas @ keluarga TGNA....tindakan menyiarkan surat ni memang tak menujukkan YB seorang yang matang dan bijak....

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum ...... Luahan isi hati nurani lebih menampakkan kepincangan keluragan Puan sahaja ... Fikir-fikirkanlah!!!

    ReplyDelete
  46. EID MUBARAK كل عام وانتم بخير
    Baik dgr Amalina Dangdut nyanyi lagi drp baco tulise supo taik aye!
    meme lah, bini mano tok ser back-up tok laki weh…
    Nok oyak ko rakyak semo ni weh, Ir. tuh bulih beli kat Malaysia! buke payoh pung, saing aku stambung ado Ir. Rakyak Klate sekelian, Ir nih tok supo dgn PhD. Ado Ir. tok semestinya reti MANAGE(urus). Nok manage kena AT LEAST ado MBA. Sheih Acu mung oyak ko aku bapo ore ADUN or EXCO Klate with MBA background? lagu mano nok tadbir? Kalu ado PhD koho molek.
    Oh cakap pasal PhD nih, meme hok aku oyak dos…NAK URUS TADBIR negeri kena cari cerdik pandai – DECISION Maker.
    How to achieve this?
    #1 – ado ilmu EKONOMI – especially macro sbb nok tgk Klate secara keseluruhe dari kacomato MACRO.
    #2 – ado ilmu Financial Mgmt & Accounting – biar reti baco akaun2 pitih kuar masuk dgn resit2 tuh kena tgk sbg bukti, buke bulih wak kecheng mato jah sbb ado anok branok kito sediri dale organisasi pahtu kiro paka arap lah… NO WAY! Jugok very2 important kena pahe lagu mano nok baco Account Statement SEMOLEK2nya quarterly.
    #3 – ado ilmu Business Law + common Law (penting sbb Malaysia tertakluk kpd unde2 keh).
    #4 – ado ilmu agamo (semo 4 sifat2 nabi keno ado) – Nih baru malu nok wak kaca hanya bilo ado nih atah bahu, sero malu la wei nok lantik anok cucu natu koh dale organisasi yg bersangkut paut dgn Kerajaae negeri.
    #5 – ado bini hok duk senyak(tok leh jenih kecek banyok sbb nati tok laki make pujuk rayu bulih mengganggu in making decision…
    #6 – Tok leh pege jawate lebih 2-3 penggal, bilo lebih 2-3 terms reto ake start TERKUMPUL. Tgk Amerika nih! paling lamo pung 2 terms sajo(8 years)! Dan pok2 mu tahu lah bilo reto start terkumpol…banyok lah DUGAAN SYAITAN or ore berupo setan mari nok ngaca…sapo tok ser pitih wei…Ore gilo nok pitih iniken pulo ore hok waras…sifat tamok loba, nok projek situ sini…
    Sbb pitih ni tok ake sero cukuk..bulih siya nok 10 riya, pahtu nok 100 riya pahtu 1000 riya dan seterusnya…tok abih. (bilo sete dgn nafsu bergabung dale tubuh kito)…
    tok soh dok oyak sapolah, ambo pun lagu tuh sero tok cukuk smace pitih nih. Sebab tuh pah loni duk USA lagi nih. Tp kalu jawate MB nok wi ko ambo gak, ambo tengok lah dulu…ambo kelik lah kalih…tulong rakyak Klate pulok.
    ok adik kakok kita sambung nok gi smaye duluh…
    musim sejuk nih di USA…

    ReplyDelete
  47. Geli dan nak termuntah pun ada lepas baca surat ni

    ReplyDelete
  48. Dr Mariah berjiwa besar kerana memberi ruang kepada isteri Ariffahmi meluahkan perasaan. Tetapi bagi saya, ianya tidak lebih cetusan emosi seorang isteri yang "naive" dan hampir pasti tidak mengetahui 100% tentang kemelut yang berlaku di PMBK dan juga PAS.

    Cukup mudah untuk menyalahkan UMNO dan UMNO untuk setiap kesalahan yang dilakukan oleh kita. Tetapi cukupkah jawapan itu di akhirat kelak? Saya tidak menyalahkan Amalina kerana pastinya maklumat yang diterima adalah dari suaminya iaitu defendan dalam hal ini.

    Apa pun semoga Amalina dapat bermuhasabah diri tentang apa yang telah berlaku. Tidakperlu mengaku kesalahan sendiri tetapi cukuplah sekadar merenung dan mengharapkan kebenaran akan terjelma jua.

    ReplyDelete
  49. salam.

    bermuhasabah diri lebih baik dari mencari salah orang sambil menyatakan diri sendiri umpama tiada silapnya. sedangkan kaum keluarga nabi pun ada yang ingkar dengan perintah Tuhan, apatah lagi manusia biasa.

    ReplyDelete
  50. Salam Sejahtera,

    Saya amat sedih dengan perkembangan terbaru ini, kenapa si isteri mahu terlibat sama di dalam konflik ini.

    si isteri lebih baik diam...

    dulu kita asyik kate menentang KKN(korupsi,kronisme&nepotisme)...dlm umno

    skarang ni kite yang buat...ini amat menyedihkan saya...

    kite kate jgn fitnah...la nih bini dia buat fitnah...

    fitnah lawan fitnah ....takkan menang...

    lu pikir la sendiri

    regards
    anok tanah meroh, kelate.

    ReplyDelete
  51. Puan Amalina.. baik diam je la... semua orang kenal your hubby... Yang Puan duk dedahkan aib isteri kickdefella kat sini apa hal.... inikah cth peribadi Muslimah? Buat malu orang Islam dan PAS saja...

    Kalau apa yang dikatakan Kickdefella itu salah.. lawanlah dengan fakta dimahkamah......:)

    ReplyDelete
  52. Patut you tak payah siar surat ni ...... implikasinya terlalu negatif baik bagi PAS dan juga TGNA sendiri. Terlalu mengikut emosi.

    ReplyDelete
  53. Salam Ukhwah

    Saya ingin memberi sedikit komen kepada tulisan Nik Amalina berkaitan dengan suaminya Sdr Ariffahmi.

    Sabagai isteri sudah tentu sentiasa ingin sentiasa di samping dan memberi sokongan kepada suami. Itu sedia difahami oleh mana-mana pihak. TETAPI....

    1. Apabila suami dikatakan suami kita begitu dan begini, apakah kita benar-benar yakin, mendapat maklumat yang sahih dan dari pihak berkecuali serta dipercayai sebelum kita membela suami bermati-matian dan mengatakan bahawa suami saya baik sebaik baiknya. Apakah ini yang diajarkan Islam. Bimbang juga nanti kut-kut apa yang kita anggap sebagai berlian sebenarnya hanya kaca semata.

    2. Apakah wajar fitnah dilawan dengan fitnah. Apakah semua 'perkara buruk' yang saudari tahu berkenaan pihak lawan anda itu adalah perkara benar dan bukan direka reka semata mata.

    3. Jgnlah membawa orang lain bersama dalam konflik ini. Mungkin benar org itu yang membawa musuh anda ke Kelantan suatu ketika dahulu, tetapi yakinkah saudari dia juga terpalit dalam isu ini, sedangkan dia sendri berkali kali menafikan. Malah ayahanda saudari sendiri juga turut memuji kewibawaan orang itu. Sanggupkah saudari dihukum Allah kerana menyebar fitnah.

    Jadilah hakim yang saksama. Allah menjelaskan sejelasnya bagaimana untuk menjadi HAKIM. Jangan jadi 9 hakim yang masuk neraka tapi jadilah seorang itu yang masuk syurga. Saksamalah dalam mencari kebenaran walaupun melibatkan diri sendiri. Wallahuaklam

    ReplyDelete
  54. kalau pun puan nik amalina dr keluarga tok guru yg memang seantario malaysia menghormati (saya pun sgt2 menyanjung tinggi dan sayang akan TGNA, sayang akan PAS) tapi tak eloklah meninggi diri, highlight kat org, semua org tau TGNA insan mulia, tapi itu bukan jaminan anak menantu juga mulia, org memerhati dan menilai, tulisan begini akan mengundang penilaian yg bagaimana?

    ReplyDelete
  55. sALAM.
    Nampak orang yang sama sahaja komen. Ayat @ idea pun lebih kurang.
    Walau macam manapu harap penulis bersabar atas ujian ini..

    ReplyDelete
  56. Wak setuju dengan miryanz,

    comments ni memang banyak dari geng cybertrooper penulis upahan umno tu.

    banyak dapat elaun sempena raya haji, tu yang rancak menulis dan memberikan komen. Ada kerja ada gaji beb!!! takkan tak tau.

    ReplyDelete
  57. INILAH SALAH SATU CONTOH IMAM ITU TIDAK DAPAT DIWARISI... DAN BERSAMALAH KITA BERDOA AGAR AHLI KELUARGA SEDAR AKAN HAKIKAT ITU... KATANYA DARI KELUARGA YANG DIMULIAKAN? SIAPA YANG MEMULIAKAN DAN SIAPA DIMULIAKAN??? DAN JIKA TGNA TAHU INILAH KELAKUAN ANAK DIA ... MESTI MENANGIS KESEDIHAN TGNA....

    ReplyDelete
  58. salam... moga Allah beri kekuatan pada TG sekeluarga... bagi aku kickdefella memang bodoh dan berniat busuk..
    macam2 berite fitnah dikeluarkan...
    dulu duk kutuk2 TG hadi awang.. sekarang bila dh kena pecat... duk kutuk TG nik aziz plak...

    yang aku heran... kenapa masa keje dulu senyap sunyi???
    bila jatuh baru bising satu dunia..

    ReplyDelete
  59. Nik Amalina
    Ambe rase dalang kes ni lebih molek kalu dok tulih luahan hati. Kickdepalat ni memang dari jenih spesis jahil tukel. Ambe kenal sangat peel prangai huduh dia, pasal ambe ngaji sekali dengang dia di U dulu. Toksoh layang, banyokang mengadu dengan ALLAH.

    regards
    pokki kucca bojeng

    ReplyDelete
  60. Ibarat Benang Yang Kusut, Surat ini menambahkan lagi kekusutan itu, seorang isteri mengenali suami dari sudut pandangannya sendiri, tak mungkin mengenali sepenuhnya.

    ReplyDelete
  61. salam
    saya berpendapat surat seperti ini tidak patut di siarkan di dalam blog yb kerana:
    a- yb hanya copy paste sahaja
    b- yb tidak memberi seabrang komen atau maklumbalas yg bersesuaian
    c- bukan tugas yb utk menyiarkan surat yg lebih berbentuk peribadi ini
    d- kalau surat ini benar, yb telah terbabit dalam maksiat 'mengumpat' dan jika surat ini tidak benar, yb telah terbabit dalam menyibarkan 'fitnah'
    e- yb hanya menyebabkan banyak komen komen tidak beretika

    wassalam

    ReplyDelete
  62. "Anda mampu menjadi seorang yang bertuah kerana anda mudah untuk menjenguk Tok Guru. Alangkah beruntungnya jika anda tahu merebut peluang keemasan ini. Tapi sebaliknya, anda sendiri memilih untuk rugi di dunia, jika dunia itu konsisten ke akhirat, maka rugilah juga anda di sana. Tidak terdetikkah di hati anda rasa sedikit bersalah? Jangan pula menyalahkan orang yang sudah tentu salahnya itu sudah terang kelihatan, tapi di mana letaknya akal waras anda? Fikir-fikirkanlah jika masih ada sel otak anda yang masih baik berfungsi."

    apa yg cuba diperkatakan???

    ReplyDelete
  63. kesian tok guru. kini diuji dengan anak2 yang macam ni pulak. ish ish ish.

    ReplyDelete
  64. Jangan marah kepada Nik AMalina. Itu memang sifat asal seorang human sapiens. Sebab kalau tak ada sifat itu, bagaimana sesuatu haiwan boleh menjaga spesisnya daripada pupus. Seekor lembu, akan menjaga anaknya tidak kira anaknya buat apa. Seekor ular pun begitu. Apa bezanya dengan Nik Amalina. Kerana dia tetap satu haiwan berspesis Human Sapiens.

    ReplyDelete
  65. Salam.... Apa salahnya Nik Amalina melahirkan rasa simpatinya kepada suami yang difikirkannya berada di pihak yang betul? Cuma mungkin penulisannya tidak sehebat kickdefella yang sudah lama berkecimpung dalam blog ni. Ini mungkin luahan hatinya sebagai seorang isteri untuk dikongsi dengan pembaca sebagai satu titik permulaan untuk berjuang mengenai kebenaran suaminya. Jika saudara-saudari tidak bersetuju janganlah sampai menghina dan mengeji tulisan beliau sedemikian rupa. Untuk Puan Nik Amalina, teruskan perjuangan anda untuk bersama menegak keadilan dan ingatlah hanya Allah s.w.t yang mampu mengubah segala-galanya ....Allahualam...

    ReplyDelete
  66. Pn Nik Amalina, mohonlah perlindungan Allah dari fitnah harta dan kemewahan duniawi - janganlah dok tenggelam dalamn sifat ujub, riak, bongkak dll sampai tak tau duduk perkara. muhasabah banyak2. Diharap anak2 TGNA yang lain janganlah
    keluarkan kenyataan apa2. Kesannya teramatlah buruk sekali - pd keluarga dan pada pemerintahan PAS di Kelantan khususnya

    ReplyDelete
  67. Salam,
    Sayang sekali, bila kita diuji, kita selalunya hampir putus harap. Dalam dunia sekarang seseorang senentiasa mencari peluang untuk jatuh menjatuh...bila seorang pemimpin jatuh peluang seseorang lain terbuka luas untuk merebutnya... jadi jatuh menjatuh akan berterusan.... jangan percaya kepada sesiapa... jika benar surat ini daripada anak tok guru, sebaiknya surat ini tidak disiarkan kerana akan menimbulkan banyak fitnah........ kesahihannya belum tentu siapa penulisnya. Mungkin penulis blog menerimanya daripada orang berniat jahat, jika pun tulisan itu benar apa tujuan penulis menyiarkan tulisan tsb...tak de manafaatnya...jadi mungkin penulis juga ada agendanya sendiri...sama2 kita fikir...ramai orang lupa bila seseorang dapat sedikit kuasa ia akan cuba dapat kuasa yang lebih besar... Logiknya tak akan ada orang akan mengaku ianya daripada keluarga mulia......kerana itu siasat dulu kesahihan surat itu sebelum disiarkan..lu fikir la sendiri...

    ReplyDelete
  68. bila membaca kisah ini sedih dengan apa yang berlaku dan teringat pesan Rasulullah kepada Saidatina Aishah supaya tetap berada di rumah ketika berlangsungan fitnah usai kewafatan Rasulillah s.a.w.

    Puan Nik kena ambil pengajaran dari sejarah. Jangan dedahkan diri anda kpd fitnah

    Dan kpd mana2 pengkomen dalam kes ini ingatlah :" Cukuplah seorang itu dianggap berdusta jika dia menyampaikan segala sesuatu yg dia dengari"

    ReplyDelete
  69. YB - Saya harap YB delete saja surat dari puan nik amalina ni. terlalu banyak kesan negatif kepada Tok Guru Nik Aziz nanti. Tolonglah ya sbb geng UMNO pasti akan memanipulasikan isu ini habis habisan. cepat bertindak sebelum terlambat. jika YB Dr Siti Mariah tak delete posting ni bermaksud YB merelakan Tok Guru Nik Aziz untuk dihentam berterusan oleh pihak musuh (UMNO).

    ReplyDelete
  70. Rasanya YB tariklah saja surat ni. terlalu banyak negatif dan kerosakan akibat surat nik amalina ni. persepsi orang pada TGNA dah makin negatif. jika YB sayangkan TGNA tarik sajalah surat ni, OK. Jika YB teruskan juga posting ni, maka YB bersubahat dalam menjadikan imej TGNA makin tercalar.

    ReplyDelete
  71. Saya kenal siapa Tok Guru, saya kenal siapa keluarga Tok Guru, saya kenal perasaan seorang bapa, saya kenal perasaan seorang isteri, saya kenal siapa penyokong Tok Guru, saya kenal munafik kepada Tok Guru, tapi saya tak kenal ArifFahmi menantu Tok Guru.
    Tiada siapa yg bersalah, tok guru tak salah, Husam tak salah, ArifFahmi tak bersalah, Nik Amalina tak bersalah, Kickdefella tak bersalah, tapi yang salah adalah Badan Perhubungan PAS Kelantan, kayu-kayu buruk yang tidak boleh dijadikan tongkat.
    Kesian Tok Guru, kesian penyokong PAS, kesian pengundi PAS, kesian pembela PAS, kesian orang PAS kerana lantik wakil-wakil tunggul kayu.
    Kalau benar kata benar, biar TOK GURU tahu, kalau salah kata salah, biar TOK GURU baiki, kalau buruk kata buruk, biar TOK GURU ubah,
    Kalau tak mahu kata tak mahu, biar TOK GURU tukar, buka menjadi tunggul kayu yang tak tahu kecuali berbini ramai....
    SURAT YANG TIADA KAITAN DGN PARTI DAN PERJUANGAN MESTI DIABAIKAN.

    ReplyDelete
  72. assalamualaikum kepada semua komen ada baik ada buruk nya. jalan paling molek redha seredha.. nya. apa yg berlaku adalah ketentuan illahi. pada azali lagi perkara ini akan berlaku. ingat siapa yg benar allah akan tolong. ingat janji allah benar amin yarabba alamin.

    joe

    ReplyDelete
  73. Yb DR,
    lebih byk negatif dgn surat ni.
    padam je.

    pakawi

    ReplyDelete
  74. Nik Amalina shouldn't have published this letter. It only gives a space and platform to criticisms. Nik Aziz's image has already been tarnished and this only exposes him more. PAS's slogan as anti-cronism and corruption now is clearly more doubtful than it already was.
    No hard feelings...just beware of your emotions in future.

    ReplyDelete
  75. Salam,
    Kebanyakan komen dari blog Sheika HH Kickdefella merupakan org yg sama yg menggunakan nick name yg berbeza.Berkemungkinan besar komen itu dtg dr beliau sendiri dan org2 parti lawan yg memang menunggu tika dan saat menyerang TGNA.Byk komen yg menentang beliau dan berunsur kebaikan tidak diasiarkan.Apa sudah jadi dengan dunia akhir zaman skrg ini.Keaiban org lain sesuka hati didedah.Mungkin beliau menjadi wira dikalangan peminat beliau tetapi beliau tidak akan terlepas dari hukuman Allah s.wt.Jika benar beliau katakan maka beliau berhak menyatakan yg hak.Dan jika salah apa yg beliau katakan maka laknat akan menimpa beliau.Serangan beliau dlm blog merupakan serangan peribadi semata-mata.saya mencabar Kickdefella menyiarkan komen yg memberi kebaikan.

    ReplyDelete
  76. Assalamualaikum,

    Apabila di katakan bersalah, amat sedikit manusia yang mahu mengaku bersalah. Sudah jadi kebiasaan untuk mempertahankan diri dan tetap merasakan diri tak bersalah. Di sinilah lah masanya syaitan dapat merapati sesaorang itu.

    Jika fikiran buntu mengadulah pada Allah, jangan
    terus menerus menyalahkan orang lain.

    Persolan yang bermain di otak saya bagaimana keluarga Nik Amelina merasa tidak bersalah untuk menerima tajaan yang begitu besar untuk ka tanah
    suci, pada hal mereka ini orang yang kuat ugama.
    Kenapa dalam tulisan nya perkara ini tidak di sentuh langsung. sebaliknya beliau menyentuh hal peribadi isteri kickdefella. Sungguh sempit pandangannya.Ini betul betul sendiwara dari Kelantan.

    ReplyDelete
  77. Tiada siapa yg bersalah, tok guru tak salah, Husam tak salah, ArifFahmi tak bersalah, Nik Amalina tak bersalah, Kickdefella(VVIP PAS member) tak bersalah, tapi yang salah adalah Badan Perhubungan PAS Kelantan......semua tak bersalah no bro.Lu mcm hakim beb...boleh tahu sape salah ke tak...tapi bagi gua Blogger Kickdefella yg byk salah....Nanti kebenaran akan tiba bro.....

    ReplyDelete
  78. layan skit lagu Raihan...

    "IMAN tak dapat diwarisi.. dari seorang ayah yang bertakwa... Ia tak dapat dijual beli... Ia tiada di tepian pantai..."

    moga jadi kata2 mutiara buat pembaca termasuk saya juga...

    ReplyDelete
  79. Ala bro, lu pon jgn sedap duk tuduh org len,mentang2 bukan sekepala.kalo takat gune ayat ' berkemungkinan besar' tanpa ada bukti baik diam bro, kang sebar fitnah plak.

    ReplyDelete
  80. Puan..

    kalau sayang kan parti PAS..

    harus suami puan letak jawatan..

    bagila alasan satu juta pun...ni dah terang2 kronisme..

    dulu PAS hemtam Dr M pasal kronisme..ni PAS pulak amalkan kronisme..

    rasuah??? lagilah...

    ReplyDelete
  81. saya rasa elok ir fahmi mengaku kesilapan dia..itu je lebih baik..semoga jd pengajaran pd generasi PAS akan dtg...tok guru mintak letak jawatan..itu je jalan terbaik...dah lama sangat macam ni la jadinya...kronisme tu dah nampak sejak dia bina bazar Tok guru

    ReplyDelete
  82. BERETI LA WAT KOMEN HUDOH2 NI....
    AMBO TETAP SOKONG TOK GURU N MUGO KELATE TERUS SUBOR DI BAWAH PEMERINTAHAN ISLAM.....
    TAKBIR!!!! ALLAHUAKBAR!!!!

    ReplyDelete
  83. emm, kasihan pada NA,

    tapi surat ini dipenuhi dengan rasa emosional lebih dari kewarasan yang terpandu dari seorang yang bernama NA,

    seharusnya NA tidak bersikap sebegini dalam menghadapi pertuduhan yang masih samar-samar.

    NA sepatutnya lebih banyak berdoa agar Allah tunjukkan kebenaran dan tawakkal penuh kepada Allah.

    banyakkan bersabar dengan ujian yang anda hadapi dan terus mencari kebenaran dengan berpijak fakta dan hujah, Abu Sufyan juga ada sifat yang tidak disukai Hindun sehingga menyebabkan dia mengadu kepada Rasulullah saw dan meminta nasihat dan solusi dalam masalah yang berlaku.

    kadang-kadang kita terpaksa menelan pasangan kita adalah manusia yang tidak akan terlepas dari kelemahan manusiawi. terimalah kelemahan itu seadanya dan terus-teruslah berpegang dengan tali Allah ta'ala...

    terus berdoa dan jangan emosional dan bersedih, bersabar dan carilah kebenaran. In sya Allah, Allah dekat sentiasa dengan hambaNya yang sentiasa berdoa dan berharap...

    jika hakikatnya telah terbuka dan ianya pahit, terimalah ia sebagai ujian dan kaffarah dosa, pasti dalam kepahitan ada kemanisan, dalam kepayahan ada kesenangan. ingatlah ghayah kita yang terbesar adalah redha Allah bukannya manusia..

    sekadar amatan saya..
    moga bermanfaat..

    ReplyDelete
  84. Untuk Nik Amalina

    Salam..

    Puteri Rasulullah saw Fathimah Az-Zahra' pernah keluar ke khalayak ramai dan berkhutbah mempertahankan hak dan kebenaran keluarganya selepas kewafatan Rasul saw. So.. Ini cuma luahan.. Itu Penghulu Wanita Syurga !! Jadi.. Orang lain yang tak duduk sebumbung dengan NA.. Jangan lah emosi terlebih !! Korang tu lagi lah tak tahu ape bende kann..

    Usah di tunjukkan bukti.. Malaysia bukti dah tak penting dahh.. buat jer apa pun janji sampai kepada rakyat.. Kalau diam?! Jadi macam ariffahmi pulak !!! Dah dikatakan diam pulak sebab tak lawan balik...

    So.. Serba tak kena

    ReplyDelete
  85. salam
    sy rs luahan ini xptt YB siarkan
    keadaan ini akn lbh memburukkan keadaan lg
    buat kak NIK AMALINA
    sabarlah byk2..
    ujian ni untk menguji thp kesabaran kita..
    ingt lah
    diam bukan bermakna kita mengalah atau bersalah ataupun takut
    diam kita ibart 'diam2 ubi berisi'
    dlm konteks ini kt perlu mrancang scr intelektual bkn menyerang scr peribadi
    biarlah apa yg org nak kata
    mrk blh kata mcm2
    apa yg benar tu tetap benar kak
    ALLAH sentiasa bersama dgn org yg benar..

    ReplyDelete
  86. Salam,
    Dalam komen saya terdahulu saya cuma nyatakan mengapa saya x bersetuju surat Nik Amalina disiarkan. Saya menganggap luahannya hanyalah hal dalaman keluarga sahaja.
    Saya berharap Nik Amalina membaca semua komen2 yang dihantar pembaca supaya dapat bermusabahah diri.
    Nik Amalina hanya mendedahkan betapa rendahnya moral didikan Nik Aziz kepada keluarganya. Kalau diamati tulisannya dia mendedahkan bagaimana nik aziz mendidik keluarganya sama seperti dia mendidik ahli2 PAS yang lain.
    Nik Amalina berkata mereka menjalani kehidupan sederhana. Dgn rumah besar, kenderaan mewah, makan mewah, masih mengatakan sederhana walhal rakyat Kelantan masih ramai yang hidup dgn makan nasi dan kicap sahaja.
    Slogan anti kronisma dan anti nepotisma yang dilaung2kan PAS dgn mudah didedahkan oleh Amalina sebagai pembohongan semata-mata. Nik Aziz sendiri mengamalkan semua itu.
    Amalan memfitnah juga menjadi amalan harian PAS.
    Jelas dalam tulisannya Amalina sendiri tak sedar dia memfitnah.
    Sikap Amalina mungkin melambangkan sikap PAS yang hanya mementingkan diri masing2 sejajar dengan didikan bapanya.
    Semua orang lain adalah salah, hanya diri sendiri sahaja yang betul.
    Mungkin ini adalah berkat doa Nik Aziz dan PAS keseluruhannya. ALLAH telah menunjukkan kebenaran satu persatu agar kita menginsafi diei masing2.
    Wallahualam

    ReplyDelete
  87. kickdefellaaaaaa……….. ramai betul penyokong mu..dupliket ko?..tripliket ko or pliket pliket belako??… semuo komen tidak langsung mencerminkan ilmu dan akal… bunyi macam fraksi .... je.

    ReplyDelete
  88. 'Hanya dengan mengingati Allah, hati akan jadi tenang'

    ReplyDelete
  89. org pas atau umno saja...

    anak org alim atau anak org tak alim pun sama aje

    ungkapan jgn memburukkan org lain tapi diri sendiri memburukan org lain.... apa laaaa... (rujukan kata hearsay peminum arak tegar...!! kalo dah tau 'hearsay' jgn la disebut atau ditulis... kan sama gak memburukkan org lain tanpa bukit..) so apa beza dia dgn org biasa???

    nasihat saya pada budak tuh, jangan menulis mengikut perasaan... hasilnya amatlah buruk

    salam

    hairan

    ReplyDelete
  90. Kami berdoa agar Allah menunjukkan kebenaran, keadilan, dan menurunkan sakinah kepada keluarga TGNA serta menghindarkan daripada fitnah-fitnah jahat.

    Semoga Allah merahmati kita semua.

    ReplyDelete
  91. Setiap sesuatu yang berlaku itu ada hikmah yang tersembunyi..
    mungkin kifarah atas dosa2 terdahulu..
    mungkin balasan keterlanjuran yang berlaku..
    Bersabar dan mohonlah ampun dari ALLAH swt byk2!
    Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  92. Bersabarlah Nik..

    Allah bersama orang yang benar. Perjuagan memerlukan pengorbanan. Allah menguji mengikut kemampuan umatnya.Lagikan Aisyah isteri nabi pernah difitnah inikan pula kita manusia biasa. Jalan menuju syurga itu sukar...bersabarlah. Hanya kepada Allahlah kita mengadu dan menyandarkan harapan.

    ReplyDelete
  93. ooo..maknanya, kl ahli keluarga kita dihentam, dipijak, dihina, kita hanya patut berdiam diri dan berpeluk tubuh je lah,ye? namun tega kah kita kalau sekadar menjadi pemerhati dan pendengar atas segala cemuhan yg dilemparkan terhadap org terdekat kita..
    teringat pada Nurul Izzah ketika bapanya ditahan hampir 10 thn dulu..masih gadis belasan, tertakluk di bawah AUKU, namun begitu semangat mempertahankan bapanya meskipun sampai skrg kebenarannya masih dipersoalkan.
    hubungannya di sini, sbg anak (apatah lg sbg isteri yg berkongsi suka duka dgn suami), bukanlah janggal dan 'hodoh' andainya dia berusaha untuk mempertahankan org yg disayanginya dgn cara begitu..sekadar luahan agar org lain memahami..apa lg yg mampu dilakukannya..
    kalau kita berada di tempatnya juga, mungkin kita akan melakukan perkara yg serupa.. atau mungkin lebih emosi lagi..menang atau kalah adalah perkara kedua, yg utama adalah sokongan yg diberikan tanpa berbelah bagi.

    ReplyDelete
  94. Anon 9.00

    Bukan salah nak membela keluarga sendiri. Tetapi yang jadi isu sekarang, pembelaan yang dibuat oleh Nik Amalina ni memakan keluarga sendiri.
    Die membuka pekung yang selama ini menjadi spekulasi ramai orang.
    Selama ini PAS hanya menuduh dan melabel orang lain sebagai mengamalkan Kronisma dan Nepotisma. Nik Amalina mendedahkan bagaimana perlantikan suaminya dibuat atas dasar2 berkenaan. Ini yang tak sewajarnya berlaku.
    Die nak marahkan Kickdefella, itu hal die la. Ni yang menjadi isu adalah tempiasnya atu lebih tepat tumpahannya kene kepada Nik Aziz dan PAS sendiri.
    Jangan marahkan orang mengadu busuk jika sendiri yang membuka pekung di dada.

    ReplyDelete
  95. ADAKAH BENAR ITU LUAHAN NIK AMALINA ATAU IANYA SENGAJA DIREKA2 OLEH MEREKA YANG SENGAJA INGIN MEMBURUKKAN KEADAAN????!!!

    ReplyDelete
  96. Wahai Anon tegar,
    Memanglah die sendiri yang tulis. Dalam blognye 'Seri Suri' pun ade. Dan die sendiripun tidak menafikan. PAS sendiri pun tidak nafikan.

    Janganla terlalu taksub sehingga menganggap PAS ini terlalu maksum sehingga tidak ade kesilapan sedikitpun. Mereka manusia juga bukannya malaikat. Nabi pun tidak.

    ReplyDelete
  97. salam....knp mesti menceritakan keburukan org utk menutup kelemahan diri sendiri...jgn emosional...balik pada Allah....ada hikmah disebalik kejadianNYa...tuhan tak sekali2 menganiayai org yg benar...fikir2 lah...

    ReplyDelete
  98. BAGUS KOMEN NI, SAYA SETUJU ....

    Amirsham said...

    Salam,
    Kebanyakan komen dari blog Sheika HH Kickdefella merupakan org yg sama yg menggunakan nick name yg berbeza.Berkemungkinan besar komen itu dtg dr beliau sendiri dan org2 parti lawan yg memang menunggu tika dan saat menyerang TGNA.Byk komen yg menentang beliau dan berunsur kebaikan tidak diasiarkan.Apa sudah jadi dengan dunia akhir zaman skrg ini.Keaiban org lain sesuka hati didedah.Mungkin beliau menjadi wira dikalangan peminat beliau tetapi beliau tidak akan terlepas dari hukuman Allah s.wt.Jika benar beliau katakan maka beliau berhak menyatakan yg hak.Dan jika salah apa yg beliau katakan maka laknat akan menimpa beliau.Serangan beliau dlm blog merupakan serangan peribadi semata-mata.saya mencabar Kickdefella menyiarkan komen yg memberi kebaikan.

    ReplyDelete
  99. Saya bukanlah anak kelantan, tetapi saya telah mengahwini anak kelantan..dan sering ke kelantan, saya begitu kagum dengan Tok Guru. Bagi Irfan sa sekeluarga saya harap tabahkan hati dengan ujian ini. Saya tidak nampak salahnya penulisan ini, penulisan ini hanyalah luahan hati seorang isteri. Disebalik lelaki ada seorang wanita yang sentiasa menyokong perjuanngannya. Saya hanya lah rakyat biasa yang mendengar cerita politik di kedai kopi. Dan terus terang saya cakap di dalam setandan pisang bukan semua nya baik. Begi jugalah di dalam PAS. MASIH ADA DI DALAM AHLI PAS YANG SEBENARNYA BERFIKIRAN SEPERTI UMNO. TIDAK IKHLAS DALAM PERJUANGAN MEREKA HANYA PROJEK - PROJEK JADI REBUTAN. KEPADA ORANG ORANG INI INGATLAH INI ADALAH PERJUANGAN ISLAM JADI HENDAKLAH IKHLAS.

    ReplyDelete
  100. Salam wbt

    Tergelak bila check identiti pemberi komen
    Sah2 mejoritinya kerja tangan yang diupah @ mereka berniat kurang baik

    Untuk Kak Amalina, teruskan berjuang untuk membersihkan fitnah yang terpalit
    Bincanglah dengan mereka yang pakar akan metodologi yang sesuai

    Beza orang bertaqwa dengan tidak itu jelas


    Jzk

    ReplyDelete
  101. Mohd ShahnomIsmail.
    Andalah contoh orang yang tak bertaqwa. Dah check identiti pemberi komen?
    Fitnah yang nyata. Inikah yang dikatakan sebagai orang yang bertaqwa. Jauh sekali yang beriman.
    Pemberi komen dibayar?
    Fitnah biasa yang didengari dari PAS.
    Bertaubatlah.
    Islam tidak menghalalkan fitnah. PAS tak tau la pulak. Mungkin digalakkan. Mungkin pula dijanjikan syurga pada pemfitnah.

    Cuba cek identiti saya. Adakah saya berdaftar untuk UMNO atau PAS? Saya cabar anda sekarang.

    Jangan membuat andaian semata-mata. Hayati lah Islam untuk kebaikan saudara dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  102. Klate ada ramai tok guru pondok..tp brapa ramai sanggup masuk politik mcam tg nk aziz.. cuba tgk
    di KL...dalam masjid duk cerita pasal haram halal tp luar masjid ada kedai 4d, ada disko, budak perempuan xtutup aurat main-main je lalu dalam kawasan masjid... sebab apa? sebab ulama tidak menguasai politk!!! bertempik dalam masjid pun xguna kalu ulama/tok guru / ustaz xada kuasa politik...jd selamatkan kelantan..selamatkan tok guru

    ReplyDelete
  103. Salam
    memang benar IMAN TAK BOLEH DIWARISI.....
    bapa nya TOK GURU tapi sikap anak cam sial....
    riak...bangga diri...
    kerana politik macam2 boleh jadi...
    kalau dulu kata PakLah ikut cakap menantu..tapi dia tak lantik KJ jadi menteri pun..
    tapi sekarang ni TGNA jadi teruk lantik menantu jawatan penting tak apa pula...

    memang dasar ulamak hipokrit la diaorang ni

    ReplyDelete
  104. salam...jagax2...puakx2 UMNO sedang melihat...sebagai isteri....wajibla berada dibelakang suami...menyokong suami...itu hak dia...cakap memang la senang...orang yang menghadapinya tu yang menanggung..xkan dia nak percaya kat kickdefella or kickstart ke ape ke..mstila dia letakkan kepercayaan pada suaminya dahulu...tgk datin sri azizah..mcm mana kuatnya dia support suami dia...klu rosmah aku rasa dah cabut lari dah....lagi satu..setiap perjuangan islam pasti ada rintanganya...ujian..jd tanganiya dgn betul...KJ tu xdilantik jd menteri sebab dia xLAYAK...DAN XBERIBAWA....SEBAB TU DIA BUAT REKOD JADI KETUA PEMUDA PERTAMA YANG XDE JAWATAN....ADA FAHAMMMMM

    ReplyDelete

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts