Monday, May 19, 2008

Dr Siti Mariah gesa dikaji semula istilah perhimpunan haram

Dr Siti Mariah gesa dikaji semula istilah perhimpunan haram

KUALA LUMPUR, 15 Mei (Hrkh)- Dr Siti Mariah Mahmud (PAS-Kota Raja) meminta Kementerian Dalam Negeri mengkaji semula penggunaan istilah ‘perhimpunan haram’ kerana perhimpunan yang dilakukan oleh rakyat adalah bagi menyatakan perasaan tidak puas hati secara aman yang dijamin oleh Perlembagaan.

Katanya, setiap kali Pakatan Rakyat memohon permit untuk berhimpun daripada polis, permit tersebut tidak diberikan. Beliau berkata demikian ketika meminta penjelasan dalam ucapan penggulungan Kementerian Dalam Negeri yang dijawab oleh Menterinya, Dato’ Seri Syed Hamid Albar.

“Jika di London, boleh berarak sejuta orang dengan aman dan pihak polis mengawal keselamatan. Kenapa tidak di Malaysia polis bertindak menjaga keamanan? Kami biasanya keluar hanya untuk menyatakan pandangan kami

Sementara itu Syed Hamid menyatakan sungguhpun pihak polis menyatakan perhimpunan tersebut adalah perhimpunan haram, tetapi perhimpunan tersebut tetap diteruskan.
“Walaupun kita menyatakan tidak boleh diadakan ‘perhimpunan haram’ , tetapi berapa banyak perhimpunan haram yang dibuat oleh pembangkang? Kata hendak buat perjumpaan dekat Kelab Sultan Sulaiman untuk 300 ahli sahaja tetapi sekali datang beribu.

“Kita tidak mengambil tindakan dan membiarkan mereka bercakap. Begitu juga dengan perhimpunan di Ipoh bersama Menteri Besar, kita juga memberi kelulusan” katanya.

Kata-kata Syed Hamid itu menyebabkan beberapa orang Ahli Parlimen bangkit bersuara.
N.Gobalakrishnan (PKR-Padang Serai) yang tiba-tiba bangkit menyebut ” Raja Petra… ” segera dipintas oleh Syed Hamid.

Katanya, berkenaan dengan tangkapan yang berlaku ke atas penulis blog, Raja Petra Kamaruddin, jelasnya polis terpaksa mengambil tindakan apabila terdapat laporan kesalahan yang berlaku.

Katanya polis diberikan kuasa untuk menyiasat kerana beliau dituduh dibawah siasatan seksyen 41C Akta Hasutan.

“Beliau diberi pilihan untuk menginkat wang jaminan tetapi enggan berbuat demikian, jadi memilih untuk dipenjarakan di Penjara Sungai Buluh. Tetapi akhirnya memilih untuk membayar. Baguslah tu, beliau mengikut undang-undang,” katanya. - mr

No comments:

Post a Comment

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts