Thursday, January 22, 2009

Jadilah pembangkang yang berwibawa


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo meminta Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memberi penjelasan berhubung peruntu-kan RM150,000 kepada setiap Ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR) di negeri ini.

Menurut Dr Khir, seramai 17 Ahli Parlimen PR di negeri ini menerima peruntukan berkenaan.

“Difahamkan kerajaan negeri telah mengeluarkan peruntukan sebanyak RM150,000 bagi setiap 17 Ahli Parlimen PR di negeri ini. Ini merupakan salah satu bentuk penyalahgunaan kuasa,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Kerja pembangkang memang suka membangkang, tapi sayang apa yang dibangkang tu sebenarnya tak patut dibangkang. Bukan senang nak jadi pembangkang yang berwibawa, seperti Ketua Pemuda PAS YB Salehuddin Ayob yang mendapat pujian dari Tan Sri Speaker Dewan Rakyat, mungkin beliau masih terlalu junior dalam bidang ini.

Pemberian RM150,000 tersebut memang wajar kerana itulah polisi kerajaan negeri iaitu Negeri Berkebajikan, Sebagai ketua kerajaan yang bertanggung jawab dan prihatin dan berkebajikan pemberian ini menunjukkan bahawa Menteri Besar Tan Sri Khalid merupakan pemimpin yang amat bertanggung dan berwibawa. Memandangkan MP tersebut berada didalam Negeri Selangor sudah sewajarnya mereka mendapat peruntukan tersebut untuk membantu rakyat negeri Selangor yang memerlukan bantuan.

Sebagai Wakil Rakyat pilihan rakyat menjadi tanggung jawab wakil rakyat tersebut menyelesaikan masaalah rakyat yang diadukan kepada mereka. Sebahagian dari masaalah tersebut memerlukan wakil rakyat tersebut menyediakan sedikit peruntukan selain menyalurkan masaalah mereka pada sessi Parlimen.

Sebagai bekas pemimpin No 1 di Selangor sewajarnya Dr Khir memahami masaalah ini dan mengambil sikap yang lebih rasional.

No comments:

Post a Comment

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts