Saturday, August 29, 2009

ISU KARTIKA

Isu kartika pula sedang hangat diperdebatkan. Seolah-olah dirancang. Belum reda isu kawalan dan pengharaman jualan arak kepada umat islam di selangor difahami kebanyakan rakyat, timbul pula isu demonstrasi sekumpulan melayu muslim yang dikatakan penduduk shah alam seksyen 23 membantah pembinaan kuil di kawasan mereka.

Memang memenatkan dan meletihkan. Ketiga-tiga isu melibatkan ISLAM dan MUSLIMEEN. Namun setiap kejadian ada hikmahnya. Didalam proses memperkasakan demokrasi, ia ibarat pisau bermata dua. Adakalanya berguna dan ada kala melukakan dan mencederakan.

Perbahasan dan penghujahan akan membuka minda dan menambah ilmu kepada sesiapa yang hendak mencari kebenaran tetapi perdebatan yang tidak berlandaskan ilmu dan dipandu oleh emosi akan menyakitkan orang lain serta mengheret kita menjadi fanatik dan ekstrim.

Di dalam isu Kartika, jelas ada pihak-pihak yang akan menentang apa saja yang dikatakan berlandaskan syariah. Oleh kerana mereka tidak boleh menerima undang-undang syariah maka semua yang terbit daripada syariah islam dikatakan tidak bertamaddun dan 'barbaric'. Sudah tentu pihak-pihak yang menentang hukuman jenayah syariah menentang apa jenis bentuk hukuman terhadap peminum arak kerana sistem nilai mereka berlainan. Arak merupakan perkara yang menjadi keharusan kepada mereka. Tindakan hanya boleh diambil diatas peminum arak sekiranya ianya menyebabkan peminum mabuk dan membahayakan orang lain.

Namun bagi Islam, arak ialah akar kepada banyak masalah masyarakat. ianya satu jenayah. ia dikeji dan dibenci dalam islam. bukan sahaja peminum, tetapi semua yang terlibat didalam rangkaian penghasilan dan penjualan arak juga tidak diredhai islam.

Masalahnya orang-orang yang mengira mereka bertamaddun ini tidak boleh menerima perbezaan nilai dan pendapat. mereka mahu orang islam juga turut menerima nilai mereka dan mengambil sikap yang arak ialah hal peribadi dan bukan jenayah. Maka tidak hairanlah jika mereka akan menentang habis-habisan dengan hukuman yang diberi. Walaupun hukuman yang diberi tidak lah menyakitkan seperti yang berlaku dengan hukuman rotan mandatori untuk kesalahan seperti memiliki senjata api, dadah, merogol dan lain-lain lagi.

Jika peminum arak dihukum dengan penjara pun mereka ini akan tetap menentang. Jika peminum arak dihukum dengan berlari di keliling padang bola sepuloh kali pun mereka tetap juga akan menentang!. Bukan soal yang dihukum itu wanita atau lelaki, atau bentuk hukumannya samada dirotan, dipenjara atau didenda. Mereka akan tetap menentang. Lainlah jika hukuman hendak dibuat atas bukan islam, mereka berhak membantah.

Mereka akan menggunakan pelbagai alasan seperti hak asasi manusi, atau diskriminasi jantina (hukuman di dalam islam sama sahaja jika lelaki atau wanita pelaku jenayah). Pokoknya mereka menolak yang meminum arak ialah satu kesalahan. period. Cuba tanya mereka kenapa mereka tidak membantah hukuman merotan (whipping) yang amat menyakitkan dengan bersungguh-sungguh kerana hukuman ini beribu kali menyakitkan (tanya pada mereka yang pernah menerima hukaman ini).

Cuba tanya mereka kenapa mereka tidak membantah hukuman bunuh terhadap pegedar dadah! Sekiranya mereka mengatakan pengedar dadah patut dibunuh kerana kesan kesengsaraan ke atas kemanusiaan. Adakah mereka menidakkan kesan kesengsaraan arak ke atas keluarga penagih arak? Double standards .....

Apa yang kita tidak faham ialah mereka-mereka ini menjunjung "the rule of law". Enakmen untuk kesalahan ini bukan baru dicipta dan diluluskan oleh kerajaan PAS tetapi oleh ADUN-ADUN UMNO negeri Pahang (dan semua negeri bawah UBN) sejak bertahun lalu.

Kartika telah didakwa dan dibicarakan di dalam mahkamah terbuka dan hukuman telah dijatuhkan oleh hakim. Beliau berpeluang untuk merayu ke atas hukuman tetapi memilih untuk menerima hukuman kerana beliau insaf dan mahu ia dijadikan teladan kepada umat islam. Dia bukan dibicarakan dimahkamah kangaroo.

Kalau setiap kali hukuman dijatuhkan, ada kumpulan NGO atau pihak eksekutif campur tangan apa akan jadi dengan "rule of law". Kasihan dengan pegawai-pegawai JKSM (Jabatan Kehakiman dan Syariah Malaysia). Bertungkus lumus untuk mengkodifikasikan undang-undang syariah Islam, bukan dihargai malah yang diluluskan pun boleh jadi terbatal kerana campur tangan pelbagai pihak.

Apa hak Perdana Menteri untuk menghalang hukuman. Dia ada kuasa pengampunan ke? Bidang agama dibawah kuasa PM ke? Kalau ada pihak yang tidak bersetuju dengan bentuk hukuman bawalah cadangan untuk membuat pindaan kepada bentuk hukuman.

Mereka-mereka yang menentang undang-undang syariah bukan tidak tahu sistem legislatif malaysia. Ada undang-undang sivil dan syariah. Kalau orang Islam boleh menerima hakikat ini kenapa mereka tidak boleh menghormati undang-undang islam?

Saya tidak mengatakan yang undang-undang syariah dinegara kita sempurna atau apa yang diluluskan dalam DUN yang majoritinya wakil rakyat UBN menepati segala kehendak syariah. masih banyak kelemahan dan kekurangan. Perlu diperkasakan. Alasan-alasan remeh seperti tiada tukang merotan dan sebagainya hanya mendedahkan yang selama 52 tahun UBN memerintah, Islam dilaksanakan seperti melepas batuk ditangga. UBN berpuas hati dengan Islam tempelan (dengan menurap nilai-nilai islam). Islam PLASTIK lah katakan....

2 comments:

  1. Bukan semua orang melayu alim macam YB. sebab itulah Pas mesti menjadi rakan utama dlm PR. Supaya orang jahil macam ini tidak rasa terancam oleh orang kapir. Ini tidak. Pkr dah lah bisu saja. Pas pula dgn ketuanya sekali lebih pentingkan undi cina daripada orang macam ini. Lainlah jika semua orang tinggi ilmu agama, dan tidak jahil seperti kata YB.

    ReplyDelete
  2. sdr aman ketua pas tu sape?? hati2 ngan komen kamu..

    ReplyDelete

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts