Monday, July 15, 2013

Menyantuni penghuni Lorong Hj Taib

Kemesraan Pengerusi Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Pusat, Dr Siti Mariah Mahmood ketika menyantuni penghuni Lorong Haji Taib dan sekitar Chow Kit baru-baru ini membuktikan keseriusan beliau mahu membantu mereka turut menikmati kemeriahan Ramadhan al-Mubarak. 

Walaupun ada yang tidak menutup aurat namun penghuni di Lorong Haji Taib tidak segan silu untuk berbual mesra bahkan ada yang berpeluk ketika bertemu Dr Mariah.  

Beliau ditemui ketika menyampaikan makanan nasi tomato serta risalah keistimewaan bulan Ramadhan kepada penghuni di Lorong Haji Taib sempena Pelancaran Tabung Ihya Ramadhan untuk mengutip sumbangan yang akan diberikan kepada mereka.

"Bulan Ramadhan ni kita sediakan makanan untuk berbuka puasa. Datang ya...boleh sama-sama solat tarawih sekali. Macam tahun sebelum ini," katanya kepada penghuni yang ditemui.

 Ada penghuni yang meluahkan mahu datang tetapi tidak mempunyai telekung baru untuk bersama-sama solat tarawih.

Dr Mariah yang mendengar luahan itu terus mengatakan, "Ha...tak apa...kita sediakan telekung."

 Program Ihya Ramadhan yang dijalankan selama lima tahun itu mendapat sambutan menggalakkan daripada penghuni Lorong Haji Taib dan mereka mula menunjukkan minat untuk terus mengetahui program selanjutnya. 

Setiap tahun sepanjang bulan Ramadhan, Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Pusat telah menyediakan majlis berbuka puasa dan solat tarawih di dewan Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut. 

Kemuncak program itu, Lajnah akan menyampaikan sumbangan kewangan; pakaian untuk kanak-kanak, orang dewasa serta makanan kepada anak-anak yatim; masyarakat setempat serta ibu-ibu tunggal sekitar Chow Kit. 

Sehubungan itu bagi melicinkan perjalanan program Ihya Ramadhan, beliau merayu kepada seluruh pembaca Harakah dan umat Islam seluruh negara dapat menyalurkan sumbangan kewangan atau tajaan berbuka puasa dan sambutan Hari Raya kepada Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Pusat. 

Sumbangan boleh dihantar terus ke akaun Dana Kami Prihatin ke akaun Bank Islam “DANA KAMI PRIHATIN” di nombor 12113010026150 atau hubungi Dr Siti Mariah Mahmood 019-2361889.  

No comments:

Post a Comment

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts