Tuesday, August 20, 2013

PAS minta sidang khas Parlimen

PAS hari ini menghantar surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak agar memanggil sidang khas Parlimen untuk mengecam pembunuhan beramai-ramai rakyat Mesir yang dilakukan oleh rejim haram yang dipimpin oleh Jeneral Abdul Fatah Al Sisi.

Surat yang ditandatangani Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang memohon agar mesyuarat kabinet yang akan diadakan esok dapat membuat ketetapan rasmi supaya Kerajaan Malaysia memanggil sidang khas Dewan Rakyat dalam tempoh terdekat ini.

Kedua-dua Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub menyerahkan surat berkenaan kepada Setiausaha Politik Perdana Menteri Datuk Khairun Asieh di sini jam 11.25 pagi.  

Menurut Salahuddin, PAS akan memberi komitmen untuk menyokong penuh sidang yang dipanggil beserta dengan sebarang resolusi mengutuk kezaliman tentera Mesir serta menyokong demokrasi dipulihkan dengan kerajaan awam serta Presiden Morsi dikembalikan kuasanya.

"Atas premis inilah kita melihat bahawa Malaysia perlu mengambil sikap yang jelas mengutuk rampasan kuasa dan pembunuhan kejam oleh tentera Mesir ke atas ribuan rakyatnya bagi memberi tekanan kepada rejim," katanya.

Bahkan jelas Salahuddin, langkah ini juga sebagai isyarat kepada masyarakat dunia bagi menggerakkan mereka untuk sama-sama bersolidariti dengan rakyat Mesir yang sedang dizalimi. Apa yang perlu disedari katanya, ada tanda-tanda pihak tertentu yang cuba mengambil kesempatan untuk terus mewujudkan kestabilan dunia Umat Islam dengan mencipta peperangan yang tidak berkesudahan. 

"Ini dapat dikesan dengan laporan berita bahawa terdapat kumpulan pengganas dipercayai dari kelompol Al-Qaeda yang ditaja pihak berkenaan mula masuk ke Mesir atas alasan untuk membalas dendam kejatuhan rejim tentera padahal niat mereka adalah untuk mencetuskan perang, akhirnya pergerakan yang memilih jalan demokrasi seperti Ikhwanul Muslimin terus dimangsakan atas alasan keselamatan negara," katanya.

PAS juga percaya Jeneral Al Sisi berani bertindak hingga ke tahap melakukan 'mass killing' tanpa memikirkan sebarang risiko adalah kerana rampasan kuasa yang dilakukan ke atas Presiden Morsi mendapat sokongan dan restu secara tidak langsung oleh Amerika Syarikat untuk kepentingan strategiknya di Timur Tengah.

Turut bersama dalam menghantar surat berkenaan, Ahli Parlimen Kota Raja Dr Siti Mariah Mahamud, Ahli Parlimen Bukit Gantang Idris Ahmad, Ahli Parlimen Kuala Nerus Dr Khairudin Aman Razali, dan Ajk Muslimat Aiman Athirah Al Jundi.

No comments:

Post a Comment

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts