Wednesday, November 17, 2010

MP Kota Raja & ADUN Sri Muda di Majlis Qurban

Umat Islam di seluruh negara hari ini menyambut Hari Raya Aidiladha secara sederhana tetapi penuh kesyukuran disertai dengan semangat pengorbanan.

Sambutan diadakan ketika ada yang menghadapi pelbagai dugaan dan bencana, terutamanya di utara tanah air apabila beribu-ribu penduduk di Kedah dan Perlis terjejas akibat banjir sejak beberapa minggu lepas.

Banjir mengakibatkan lebih 77,000 orang daripada lebih 17,000 keluarga terjejas, namun kesemua mangsa bernasib baik kerana tidak perlu menyambut hari raya di pusat pemindahan mangsa banjir setelah keadaan kembali pulih beberapa hari lepas.

Sambutan Aidiladha dimulakan sejak awal pagi dengan umat Islam memenuhi masjid dan surau untuk menunaikan solat sunat Aidiladha.

YB Dr Siti Mariah Mahmud, Ahli Parlimen Kota Raja bersama suami Dr Hakim menunaikan solat sunat Aidiladha di Surau Al Maaruf Kampung Sri Nadi, Johan Setia. Selepas selesai solat beliau terus datang ke Taman Setia untuk bersarapan pagi di rumah Ketua Muslimat PAS Cawangan Taman Setia.

Aidiladha merupakan hari kebesaran Islam di mana umat Islam di seluruh dunia memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim A.S. dan Nabi Ismail A.S. dalam mentaati perintah Allah S.W.T.

Peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim A.S. ini merupakan tanda kebesaran Allah dan kekuatan iman kedua-dua Nabi Allah dalam mentaati suruhan-Nya.

Umat Islam disunatkan melakukan ibadat korban sebagai memperingati peristiwa Nabi Ibrahim A.S. yang diperintah Allah S.W.T. agar menyembelih anaknya Nabi Ismail A.S. bagi membuktikan kepatuhan baginda terhadap suruhan Allah S.W.T. dan peristiwa itu menjadi lambang pengorbanan teragung dalam sejarah manusia.

Mengambil keberkatan sambutan Hari Raya Korban, masyarakat Islam tidak lupa untuk menunaikan ibadah korban apabila beratus-ratus ekor lembu, kerbau dan kambing dikorbankan di masjid-masjid, surau-surau, kampung-kampung dan juga taman-taman perumahan yang terletak di kawasan bandar.

Pada tahun ini YB mengadakan ibadah Qurban di Surau Sri Nadi, Jalan Johan Setia Klang, Beliau juga mengelilingi banyak surau-surau di Parlimen Kota Raja untuk bersama masyarakat setempat meraikan peserta dan petugas Qurban ditempat masing-masing.

Pada kira-kira pukul 12.50 tengahari beliau tiba semula ke Surau Al Ikhwan Taman Setia dan sempat mengagihkan daging Korban kepada petugas-petugas yang hadir seramai 412 orang (mengikut kupon yang dikeluarkan).

Selepas selesai makan tengahari beliau bergegas pulang untuk menemui ibu mentua dan anak-anak yang tidalkdapat bersama sejak pagi tadi, dalam masa yg sama saya mendengar beliau terpaksa menolak untuk hadir pada sebahagian surau yang lain, moga semua faham.

Sementara itu pada kira-kira pukul 10.30 pagi YB Tn Shuhaimi Shafiee ADUN Sri Muda tiba di Surau Al Ikhwan Taman Setia untuk bersama-sama para peserta dan petugas Korban disana. Dalam masa yang singkat selain bertemu dan beramah mesra dengan para petugas dan penduduk setempat YB juga menunjukkan kemahiran luar biasanya dalam kerja melapah lembu.

Ketika lensa kamera dihalakan kepadanya semasa kerja-kerja melapah dibuat beliau berkata "orang pasti kata ini berlakun aje" ... katalah apa pun yang pasti beliau memang punya kemahiran yang tinggi dalam bab lapah melapah ni. Tahniah YB jangan peduli sangat persepsi orang ni.
 Beliau minta diri selepas hampir 45 minit bersama disana untuk Surau Kampung Baru Hicom pula.

No comments:

Post a Comment

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts