Friday, April 17, 2009

PAS & Umno tak mungkin bersatu

Saya ditanya oleh sekumpulan wartawan dan diminta mengulas cadangan dan permintaan oleh Majlis Muafakat Melayu (MMM) dan Pertubuhan Pemikir Profesional Melayu Malaysia (PPPMM) yang mendesak agar Umno dan PAS bersatu demi untuk menjaga kepentingan orang Melayu. Jawapan saya ialah :-

1. Parti utama orang Melayu iaitu PAS dan Umno tidak mungkin bersatu seperti yang diharapkan oleh sesetengah pihak yang melihat kepentingan orang Melayu semakin terhakis dengan suasana politik semasa.

2. PAS secara 'consistance' dan berhemah menolak sebarang cadangan untuk bersatu dengan Umno kerana apa yang diperjuangkan oleh parti itu berbeza dengan DASAR perjuangan PAS.

3. Walau bagaimana pun PAS tidak menolak jika diajak berbincang dengan Umno dalam mencari jalan bersama untuk menyelesaikan masaalah rakyat.

4. Perkara penyatuan Umno dan PAS ini sengaja dibangkitakan dan diperbesarkan sekarang kerana Umno semakin terdesak dengan merasakan kedudukan mereka mulai tergugat dan menjadikan isu bangsa untuk menarik perhatian umum kerana Umno sudah ditolak dan tidak mendapat sokongan dari bangsa lain.

5. Umno hanya memperjuangkan bangsa Melayu yang berkepentingan sahaja (kroni) sedangkan bagi golongan bawahan dan pertengahan diabaikan begitu sahaja.

6. Memperjuangkan hak orang Melayu sahaja adalah merupakan perjuangan yang sempat dan terbatas sebalik nya perjuangan Islam lebih Releven.

7. Kalau hanya memperjuangkan Melayu belum tentu semua rakyat dinegeri ini diberi layanan sama rata, tapi kalau perjuangkan Islam semua akan terbela.

No comments:

Post a Comment

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts