Tuesday, July 27, 2010

Respon Pengarah JPP berkaitan kajian "makmal pemuda BN"

Berikut adalah respon Ketua Pengarah Pilihanraya PAS Pusat berhubung kajian dan artikal Kajian terbaru "Makmal Pemuda BN"
 
Pas sedang mempergiatkan usaha termasuk mewujudkan operasi ‘underground’ untuk menarik sokongan lebih 60 peratus undi muda yang berada dalam situasi ‘atas pagar’ sebagaimana yang dilaporkan sebuah akhbar sebelum ini.

Pengarah Pilihan Raya Pas Pusat, Datuk Abdul Halim Abd Rahman, mengakui bahawa hasil kajian yang dibuat oleh pihaknya mempunyai persamaan dengan kajian yang dibuat oleh pemuda UMNO yang mendapati lebih 60 peratus undi muda berada situasi ‘atas pagar’.

Sehubungan dengan itu katanya, mana-mana parti dari Pakatan Rakyat (PR) mahupun Barisan Nasional (BN) yang dapat menguasai undi itu akan memperoleh mandat untuk memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU) nanti.

“Kajian kita menunjukkan senario yang sama, 64 peratus adalah undi muda yang masih tidak menyokong mana-mana pihak dan mereka bersikap tunggu sehingga tempoh pengundian.

“Bagi pihak Pas bersama PR, kita sedang merangka gerak kerja yang rapi termasuk mengadakan operasi ‘underground’ untuk memastikan undi ini mampu dimiliki Pas dan pakatan,” katanya.

Mengulas mengenai trend undi Melayu kepada Pas, Abdul Halim yang juga Ahli Parlimen Pangkalan Chepa menafikan bahawa sokongan kepada parti itu menurun sejak PRU-12 yang lalu.

“Pas mempunyai “culture voter’(undi setia) yang tidak berubah walaupun apa senario yang berlaku, satu lagi peringkat kita mempunyai undi dari ahli UMNO dan pengundi atas pagar.

“Apa yang berlaku kini, undi Melayu tidak menurun walaupun banyak cerita dikaitkan dengan perubahan parti, malah kita sedang bekerja keras untuk mendapatkan undi muda untuk memastikan kemenangan dalam PRU-13 nanti,” katanya.

1 comment:

  1. Baru sahaja balik minum-minum bercerita hal undi atas pagar ini. Benar, angka yang diberikan mungkin betul. Cuma satu sahaja yang harus diberi perhatian. Persepsi terhadap golongan atas pagar ini sebenarnya harus diubah.

    Golongan atas pagar kalau dulu dikatogerikan oleh sesetengah pihak sebagai tidak berprinsip. Tanggapan ini dibuat hanya kerana melihat golongan berkenaan tidak menunjukkan sikap berpihak pada zahirnya. Maka adalah juga pandangan yang mengatakan golongan ini sukar dibaca. Sebenarnya ini kurang tepat.

    Ini kerana saya melihat golongan atas pagar adalah golongan yang lebih baik daripada sesetengah golongan yang secara jelas menunjukkan sikap berpihak. Rasionalnya ialah, sebahagian daripada golongan atas pagar adalah generasi muda yang berpelajaran. Sebenarnya mereka berada di atas pagar sambil membiarkan akal mereka melihat dan membuat pilihan.

    Sebenarnya mereka ini akan menyokong pihak yang memiliki prinsip perjuangan dilihat mampu melindungi kepentingan mereka (golongan muda). Maka ketika ini, iaitu ketika golongan atas pagar itu sedang memerhatikan kita, harus kita tunjukkan kesungguhan kita terutama dalam cara membela nasib dan masa depan mereka. Mereka juga ada akal untuk membuat keputusan. Kalau PR mampu menunjukkan kesungguhan dalam perjuangan membela nasib mereka, mereka akan membantu dan menyokong PR. Jangan dikhuatiri, kecuali kita tidak mampu menunjukkan komitmen dalam perjuangan. Maka ketika itu mereka akan lari dan menyerahkan sokongan kepada pihak lawan.

    Selagi kita sanggup menumpahkan keringat dan sanggup bersama ketika mereka susah dan kecewa, InsyaAllah golongan atas pagar ini akan tetap menyokong.

    ReplyDelete

Pandangan mungkin berbeza, komenlah dengan berhemah

Recent Posts ; Parlimen Kota Raja

Recent Post

Popular Posts